RECENSIE: Bekende helden en hypnotiserende klanken bij Le Guess Who?

Naast Nico Kennes liep ook Danae Bos voor Gonzo (circus) rond op Le Guess Who? Met gemengde gevoelens. En ontmoetingen met bekende helden en enthousiaste tieners.

Afgelopen weekend was TivoliVredenburg door Le Guess Who? 2014 eindelijk het indrukwekkende Utrechtse muziekpodium dat het beoogt te zijn. Waarbij de gevarieerde programmering leidde tot gemengde gevoelens bij onze andere medewerker ter plaatse, Danae Bos.

Alle zalen zijn op de verschillende dagen gevuld, er is drukte op de gangen en Le Gig Poster vult de foyer op de begane grond. De gemengde gevoelens zijn er, omdat je gewoon niet alles kunt zien. Steve Gunn zegt zondagavond op het podium van De Helling bijvoorbeeld dat hij het geweldig vindt om vanavond zowel Sleaford Mods als Selda te kunnen zien. In de praktijk blijkt dat onmogelijk en haal ik met de band alleen het optreden van Selda. Een optreden dat dan wel weer zeer de moeite waard is. Selda oogt als een zorgzame tante, zingt met geweldige overtuiging en ze wordt tijdens de refreinen niet alleen door saz maar ook door een rockband begeleid. Het is wat veel, maar het vult wel de hele ruimte op een positieve manier.

Serieus publiek

Einstürzende Neubauten (©Jelmer de Haas)

Zo’n grotere naam, met een eigen specifiek publiek is er vrijwel iedere avond. Donderdag was het de zorgvuldig geplande voorstelling van Einstürzende Neubauten over de Eerste Wereldoorlog met scheurende gitaren, rammelende metalen platen, een Vlaams liedje, Duits recitatief en ook een conceptuele verklanking van de duur en deelnemers aan de oorlog: 120 bpm, voor elke dag een beat op een stelsel van pvc-buizen die alle betrokken landen representeerden. Op vrijdag was Dr John met The Nite Trippers de legende. Er werd ouderwets gefunk-‘n-souled met ruimte voor solisten, waaronder de ongelofelijke baritonsaxofoniste Tini Thomsen.

Le Guess Who? heeft een heel serieus publiek, waarvan maar weinig mensen voortijdig vertrekken naar een ander concert. Toch is dat wat er halverwege het concert van Bonnie “Prince” Billy  gebeurt, maar dat kan je mensen niet kwalijk nemen – al was een bezoek aan Viet Cong of Ought niet meer mogelijk door de drukte bij de Ekko. Will Oldham was de eerste paar nummers betoverend met voorzichtige liefdesliedjes, waarbij het publiek muisstil luisterde. Helaas werd het daarna gewoon aangename country met een behoorlijk ontspannen benadering.

Elektronische martelkamer

Mac Demarco (©Jelmer de Haas)

Van betoverende, of misschien bezwerende kwaliteit waren wel meer onderdelen van de programmering; deels ook door de bijzondere locaties. Ela Stiles vulde met haar gitaar en haar stem bijvoorbeeld de galmende Janskerk. Muziek om te voelen, meer dan om te horen, waardoor zo aan het begin van de avond vele mensen even wegdommelden. Toen – ook in de Janskerk – vervolgens de eenzame en tegelijk geborgen ‘abandoned cities’ van Hauschka  klonken overkwam niemand dat meer. Met Stiles optreden moest ik daardoor  wel denken aan de start van de vorige dag: in de warme collegezaal van Rudolf Magnus was ik ook al een beetje in slaap gevallen bij Victor Herrero. Met het licht gedimd, speelde Herrero een subtiel spel op een mandoline, met af en toe dynamische opbouw alsof hij popgitaar speelde, waarbij hij de dynamiek al stampend ondersteunde.

Voor het potje dansen was de elektronische martelkamer van Ben Frost, met kille beats, geluiden als zweepslagen en zware kettingen en zelfs een soort berengehijg – ja, zo klonk het echt – niet echt geschikt. Het lukte ook nauwelijks in de Pandora van Mac Demarco, omdat die zo vol stond met enthousiaste tieners. Wel kon dat bij de percussie van Paus, de band die naar eigen zeggen dit jaar vaker in Nederland dan in Portugal optrad, of bij het geweldige drumwerk van Brandt Brauer Frick. Na de laatste drones van het 24-dronefest spektakel, tussen het liggende en zittende publiek – dat daar al wie weet hoe lang zat -, kon er nog een paar uurtjes goed gedanst worden. DJ Fitz + Grup Ses Beats draaiden in de Ronda voor het inmiddels behoorlijk uitgedunde publiek. Het festival moest natuurlijk wel uitgedanst worden.

Gezien bij Le Guess Who?:

Donderdag 20 november
Einstürzende Neubauten @ Grote Zaal TivoliVredenburg