Events

Andere realiteiten (Impakt, dag 5)


En op dag 4 van Impakt was het hoog tijd voor een beetje rust, dus we gaan meteen door naar de afsluitende dag. Twee films, een Panorama-event met als thema ‘Bestiality’ (u raadt het al… we zaten op de eerste rij) en een spannende YouTube-Battle.

Daniel Cockburn - 'You are here'

Van de festivalgast Daniel Cockburn werd zondagmiddag ‘You Are Here’ vertoond, zijn nieuwste speelfilm. Een ruim deel van het publiek verliet de zaal na afloop in verwarring. Hoe deze film met meerdere verhaallijnen en gelaagde opbouw tot een kloppend geheel te puzzelen? Een spreker voor een zaal geeft een lezing waarbij hij het publiek vraagt zich bewust te zijn van de wijze waarop zij naar het beeld kijken. Een vrouw treft overal op haar wandelingen boodschappen aan in de vorm van cassettes, bandopnamen, dia’s, filmspoelen, videobanden en dergelijke. Ze bewaart en catalogiseert haar vondsten, in de hoop de juiste ordening en daarmee betekenis te vinden. Er is een vrouw die wil weten waarom er een deur hoog in de blinde muur van een flatgebouw zit. Er is een onderzoeker die een experiment doet met het vertalen van een tekst die hij niet kan begrijpen (gebaseerd op een gedachtenexperiment van de filosoof John Searle). En dan nog is er een bureau dat mensen volgt en instrueert bij hun bewegingen door de stad.

Waar ben je?

Alle mensen lijken bezig te zijn met het grip krijgen op de losse brokjes informatie die ze tegenkomen, verbanden te vinden, het tot een begrijpelijk geheel te maken. Om misschien ook te weten waarheen je dan gaat, of moet gaan. De vrouw die categoriseert, probeert ze systeem te brengen in brokjes verleden, vastgehouden op beeld- en geluidsdragers? Misschien is de conclusie dat je je niet moet afvragen waarheen je gaat en wat er is geweest, maar alleen – hoe eigentijds – in het hier en nu moet zijn. Dat lijkt ook de boodschap van de spreker, als hij zegt dat je je vooral bewust moet zijn van wat je doet (op dit moment). Als het moment dat de trackers van het bureau contact hebben met de bewegers door de stad wordt de richting bepaalt. Maar eerst vragen ze “Where are you?”. Nou, ‘You Are Here’, nu. Betekenissen van de film wil Cockburn niet geven, hooguit hints. Achteraf zei hij tegen Gonzo (Circus) dat bij een tweede keer kijken zou blijken dat sommige zaken op hun plek vielen, maar anderen dan juist niet meer klopten. Cockburns realiteit is niet rechtlijnig. Zijn film is in elk gavel fascinerend en biijzonder mooi gemaakt.

Gedeelde waarden?

Elodie Pong - 'Contemporary'

Dezelfde middag werd ‘Contemporary’ van Elodie Pong vertoond, een documentaire over de huidige tijdsgeest en de kunst. De Amerikaans-Zwitserse videokunstenares was al eerder te gast bij Impakt, onder meer met haar indrukwekkende videoverslag ‘Secrets for Sale’ (2003). Bij deze performance kregen bezoekers de mogelijkheid om voor de camera een persoonlijk geheim te ‘verkopen’ aan Pong. Zo interessant was ‘Contemporary’ helaas niet, maar er zijn beslist interessante momenten in de documentaire. In de film komt een aantal kunstenaars (veel acteurs), kunststudenten en onder andere een bodybuidster aan het woord over idealen, utopieën en rolmodellen. Centrale vragen zijn steeds of er nog gedeelde waarden en doelen zijn, na het verdwijnen van de socialistische en feministische strijd, en wat de rol van de kunst en de kunstenaar nu is. Moet hij/zij nog waarden vertegenwoordigen, moet hij/zij nog werk maken dat op een of andere wijze iets (kritsch) zegt over de maatschappij, moet kunst de kijker anders laten denken over alledag, of moet kunst puur vermaken. Iets selectiever had Pong wel mogen zijn: soms duren de gesprekken te lang, soms leiden ze nergens heen. Tussen de gesprekken door zijn de geïnterviewden te zien in geënsceneerde stukjes, waarbij zij rollen spelen die aansluiten bij de gespreksonderwerpen: ze spelen Marilyn Monroe versus Karl Marx, Martin Luther King en Minnie Mouse, Elvis Presley en Sid Vicious. Deze entr’actes zijn een goede keuze, als afwisseling voor de pratende hoofden. Maar wat is het soms tenenkrommend slecht; die Monroe met dat bijna onverstaanbaar makende accent, bijvoorbeeld! Goed idee, uitwerking had beter gekund.

Andere lading

Zoro Feigl - 'Flow III'

Helaas werden we opnieuw teleurgesteld tijdens de vierde Panaroma Event Night: niet door het getoonde werk, maar omdat het thema de lading niet dekte. Naast het verhaal achter enkele populaire animaties zoals Tom Hankins, Roy Nieterau, Gijs van Kooten en Guido Puijks Mac’n’Cheese dat intussen al zo’n miljoen keer werd bekeken op YouTube en het prachtige ‘The External World’ van David O’Reilly – dat een droomwereld koppelt aan geweld en porno – waren de hoogtepunten van de avond voor ons de presentaties van Zoro Feigl en Rory Pilgrim. Zoro Feigl is wellicht het meest bekend van zijn indrukwekkende kinetische installaties, zoals het zware loodzware groene doek ‘Flow III’ waarmee hij begin dit jaar de tentoonstelling Beeldhalwerk domineerde. Maar ook zijn installaties ‘Circling’ (2009) en ‘Pendulum’ (2009) laten je een onbekende wereld vol beweging zien. Check zeker zijn website. De piepjonge Rory Pilgrim maakte al eerder furore met zijn werk voor het Stedelijk Museum en zijn performances waarin hij koren betrekt. Naar aanleiding van de hetze tegen homosexuelen in Uganda en tegen zijn eigen achtergrond – zette hij een project op om de Church of England aan te zetten tot meer verzet hiertegen. De oorverdovende stilte van de kerk op deze vlijnmscherpe aanklacht was veelbetekenend. Van Rory Pilgrim – zachte stem maar supergedreven – zullen we nog veel horen.

Impakt 2011 werd zondagavond afgesloten met de zogenoemde ‘YouTube Battle’. Na het grote succes van vorig jaar werd ook nu weer aan festivalgasten en bezoekers de mogelijkheid geboden de grappigste, pijnlijkste, mooiste en genântste video’s op YouTube te tonen. Met een decibelmeter werd telkens bepaald wat de favorieten van het publiek waren, totdat na drie ronden en circa vierentwintig clipjes de uiteindelijke winnaar werd uitgeroepen. We willen jullie een aantal van onze favorieten, die tijdens de YouTube Battle langskwamen, niet onthouden:

Comments


Reacties


  1. Naam
    Klazien Schaap
    Bericht

    Yes! Dubstep Parrot! En: Zoro Feigl’s werk was voor mij ook een persoonlijk hoogtepunt. Wat een heerlijk verslag om te lezen dit. Fijn om op deze manier na te genieten van het geweldige festival.

Geen facebook? Reageer hier



%d bloggers liken dit: