ARCHIEF: Interview Raketkanon

Fijn dat ze bij The Guardian ook Gonzo (circus) lezen! Grapje natuurlijk. We vinden het vooral steengoed dat een van Flanders' Finest de kolommen van een internationale krant haalt. Wij doken nog eens in het archief voor het interview - in de reeks Signalement - dat Maarten Timmermans met ze had in september 2012.

‘Belgian noise-rock: the shape of punk to come’, kopte The Guardian afgelopen week. En: ‘Ghent’s Raketkanon stood out like a Belgian waffle in a bowl of muesli’. We hadden niet anders verwacht. Wij doken nog eens in ons archief voor ons interview met Raketkanon uit 2012, terwijl je meer over Onmens en andere toekomstige Vlaamse helden kunt lezen in Gonzo (circus) #127.

 

Midden 2012 werd er een bom gepost in onze Facebookstream. Het heftige ‘Herman’ van Raketkanon spatte vervolgens uit onze boxen. Wij waren direct geprikkeld en gingen op zoek naar meer.

Zo krijgen we Jef Verbeeck, medebezieler en gitarist, te pakken voor een introductie van de band. “We komen uit verschillende hoeken. De band is ontstaan in stappen. Eerst opereerden Pieter De Wilde (drums, red.) en ik als duo. Later kwam Pieter-Paul Devos van Kapitan Korsakov erbij als zanger. Toen onze vorige bassist ermee stopte, voegde Lode Vlaeminck van Tomn zich bij ons.”

Pukkelpop 2013 - Raketkanon
Pukkelpop 2013 – Raketkanon

“Alle leden brengen hun eigen invloeden mee naar Raketkanon. Zo speelden Pieter en Lode vroeger in hardcorebands, heeft Pieter-Paul een fascinatie voor het werk van Steve Albini en heb ikzelf vroeger nog in een metalband gespeeld. Maar het belangrijkste is dat we allemaal muziekliefhebbers zijn tout court, los van genres. De rustige, schone stukken op de plaat vormen een tegenwicht voor de heftige stukken.”
Wat opvalt aan de video van ‘Herman’ is de zeer gestileerde vorm. Iets wat ook opvalt aan de foto’s die we vonden op internet. Vaak donker, zwart-wit. “Zowel Maximiliaan Dierickx die de video maakte als fotograaf Anton Coene slagen er enorm goed in om de energie die we op een podium uitstralen, te vatten. Anton Coene heeft ook het artwork voor de plaat gemaakt. Dat zal wel in kleur zijn, maar behoorlijk duister.”
Het debuut van de groep komt op 1 oktober uit op Zeal, het label dat de laatste jaren de thuishaven was van onder andere de rustige muziek van Isbells en Marble Sounds. “Na opnames stuurde Lode het materiaal door naar Geert Mets (man achter Zeal, red.). Die was meteen enthousiast. Wij weten dat we geen voor de hand liggende muziek maken, wij zijn daar ook niet mee bezig. We hebben gewoon de plaat gemaakt die wij zelf willen horen; Geert wil die graag uitbrengen. Dat we misschien daar de vreemde eend in de bijt zijn: wie zijn wij om ons daar iets van aan te trekken?”

Lees meer

Onmens: lees het interview in Gonzo (circus) #127 met de Nieuwe Vlaamse Slag.
Drums Are For Parades: lees het interview in Gonzo Circus #100.
Beide edities zijn verkrijgbaar via onze shop.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!