Pulsing Dot

De wereld mag dan rond zijn, avontuurlijke geesten weten altijd wel een rand te vinden waar ze zo vanaf kunnen kukelen. Tot die geesten behoren vocaliste en toegewijd gebruiker van elektronica Dafna Naphtali en pianist Gordon Beeferman. Ze hebben lijntjes naar min of meer ‘gewone’ gecomponeerde muziek, maar ze voelen zich helemaal thuis in improvisatie, waarin grenzen voor hen niet lijken te bestaan. Op hun eerste gezamenlijke cd ‘Pulsing Dot’ storten ze zich met ware doodsverachting in het diepe. Hun houvast bestaat uit weinig meer dan hun verbeeldingskracht, beheersing van hun instrumenten, en een onwrikbaar onderling vertrouwen. Terwijl ze zich aan elkaar vasthouden, tollen ze in vrije val door een turbulent luchtruim. Vooral in de eerste nummers zijn hun bewegingen wild en schijnbaar ongecoördineerd. Het lijkt of ze overal tegelijk op willen zijn in grillige klanken en melodieën die in razernij alle kanten op kaatsen, alsof ze de reikwijdte beproeven van het terrein dat ze gaan bestrijken. Beeferman snelt over de toetsen, grijpt in de snaren. Naphtali, die eerder werkte met slagwerker Lukas Ligeti en microtonalist David First, laat haar stem schuren en piepen, haalt onderwijl haar stemgeluid en de klanken van Beefermans piano door haar apparatuur, en vormt zo extra lagen in het totale klankbeeld – wervelende bliepjes, warm zoemende tonen die ze een constante transformatie laat ondergaan. Gaandeweg naderen de twee elkaar steeds meer, de muziek kalmeert enigszins. Met gespitste oren volgen ze elkaars bewegingen en komen tot een wankel vergelijk. Het blijven gretige, woeste passen, maar ze zwieren nu aanstekelijk over de vloer. Als een geblinddoekt stel, innig en vervlochten dansend aan de rand van de bekende wereld.

tekst:
René van Peer
beeld:
Dafna_Naphtali__Go_Pulsing_Dot
geplaatst:
za 12 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!