Postrockhits Volume II

De vorige van Tomàn – ‘Where Wolves Wear Wolf Wear’ – was een ware tour de force. Zowel muzikaal als qua vormgeving. Een conceptalbum inclusief beeldverhaal; eentje dat ze ook vertaalden naar het podium. Met dat en hun vorige twee albums werden de ingeweken Gentenaren gemakshalve weggezet in de postrockhoek. Een etiket dat altijd een beetje gewrongen heeft voor de groep. Telkens opnieuw probeerden ze eruit te breken, vaak ook met de nodige humor. Een nieuw bewijs daarvan is de titel van deze plaat, ‘Postrockhits Volume II’. Dat de songtitels daarvoor niet moeten onderdoen, bewijzen onder andere ‘A Brief History Of Thyme’ of ‘Mexiconcarne’. Muzikaal is er een soort kruising tussen postrock, elektronica, psychedelica, experiment en krautrock. Luister naar een nummer als ‘The Wonder Of The Tortoise Tunnel’ en hoor hoe de invloeden van Neu! en Can diep doordringen in de muziek van Tomàn. Voor deze platen hebben ze ook veel geklooid met de synthesizers – 31 stuks ondertussen – die ze verzamelden de laatste jaren. Met dit instrumentarium maakt de band al jaren volstrekt unieke muziek in het, soms bekrompen, Vlaamse poplandschap. Dat eigenzinnige kunnen we alleen maar blijven aanmoedigen. En ja, we kunnen de suggestie op de hoes alleen maar onderschrijven. Deze muziek is inderdaad het best te beluisteren in de nachturen. Majeure, het soloproject van Anthony Paterra (Zombi), bevindt zich muzikaal op een kruispunt tussen krautrock en allerlei andere invloeden. Meer dan Tomàn kiest Paterra voor de dansvloer. Als Majeure legt hij nog meer de nadruk op zijn voorliefde voor synthesizers. De man leeft zijn passie voor een band als het legendarische Tangerine Dream volledig uit. Dit is krautrock met een fikse scheut ambient en IDM. Helemaal wegdrijven in de kleurrijke walmen van de jaren 1970 doen we op het bijna twaalf minuten durende titelnummer. In ‘Caribbean King’ sluipen er dan weer voorzichtige dubklanken door onder de ritmische klanken. Sterkste nummer van het album is ‘Geneva Spur’. Dit is het dansende bastaardkind van Kraftwerk, Can en Tangerine Dream. Neue Kraut op zijn best op deze twee albums. De inspiratiebronnen zijn misschien gelijkaardig, de puike uitwerking is totaal verschillend.

tekst:
Maarten Timmermans
beeld:
Toman_PostrockhitsVolume
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!