Plaisir

Wie deze éénzijdige 12inch in tastbare vorm wil beleven, mag een stevige investering doen in ruil voor ruim zeven minuten muziek. Natuurlijk zijn er slechts tien (inderdaad, tien) vinylexemplaren gemaakt, en is de digitale versie als ongelimiteerd economisch alternatief beschikbaar.

Pianist en techno labelbaas Karter (Kript Records) maakt een interpretatie van een track uit ‘Madame E’, een dubbelelpee van Micro Magnani en Ernesto Tomasini, die gebaseerd is op de erotische doodsdrift van Georges Bataille (‘Madame Edwarda, 1941). Tussen de aan flarden gehakte breakbeats en pruttelklanken, is het vooral de castratenstem van operazanger Tomasini die alle aandacht opeist.

Hij katapulteert zichzelf de hogere regionen in, met uithalen die zeer sterk aan Klaus Nomi doen denken. Maar ook liefhebbers van de hoogste toonladders van Antony Hegarty mogen de oren spitsen. Zelf verkiezen we de passages waar de beats wegvallen en Tomasini het opneemt tegen vervormde elektronische microgeluiden.

De meervoudige extraversie van elektronische dansbare opera wringt helaas een beetje met ons ingetogen DNA. We krijgen ruim de mogelijkheid tot herkansing, want het label Undogmatisch is zinnens om nog meer remixen te bestellen bij een brede schare aanverwante artiesten.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Ken_Karter_Plaisir
geplaatst:
di 28 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!