Phase IV

Phal:Angst bestaat sinds 2006, maar het is pas met hun vierde album dat ze bij ons in beeld komen. Het kwartet uit Wenen weet in elk geval heel erg te overtuigen met ‘Phase IV’, dus we gaan zeker op zoek moeten naar hun vorige werk. Niet alleen om te horen of ze voorheen ook al intrigerende platen maakten, maar ook om de evolutie van deze moeilijk in een vakje te droppen Oostenrijkers aan onze oren te voeden.

De muziek bevat flarden postrock en dan vooral de filmische kant van dat genre. Maar er is meer. Grote delen van de nummers, die niet traditioneel worden opgebouwd maar de ruimte krijgen om te veranderen, te ontpoppen en zich te ontplooien, kunnen net zo goed als industrial of bevreemdende filmmuziek worden weggezet. Daarbij komt nog de zang, die eigenlijk meer gesproken wordt dan iets anders, en de manier waarop de nummers in elkaar worden gezet.

Net als bij hun concerten hanteert het viertal de cut-up-techniek, en werkt met gevonden beelden, beelden in een andere volgorde gezet, aangevuld met eigen materiaal. Die lijn wordt niet helemaal doorgetrokken in de nummers, die een melancholisch en wanhopig gevoel overbrengen. ‘Comeuppance’ en ‘Despair I’ worden deels voorzien van een Duitse tekst, waarbij de muziek bij benadering het midden houdt tussen Earth en Mogwai, met wat cold wave erbij voor de volledige depressie.

Justin K. Broadrick (Godflesh, Jesu) wordt door Phal:Angst geadoreerd. De band wist hem te strikken voor een remix van ‘The Books’, al is het vreemd dat het origineel ervan niet op één van hun platen is terug te vinden. Die traditie van hun platen af te sluiten met een stel remixen, zetten ze dus ook op ‘Phase IV’ gewoon door. Er is er oog eentje gemaakt door MC Dälek alias Will Brooks van Dälek (‘Despair I’) als toetje ook.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
PhalAngst_PhaseIV
geplaatst:
di 11 feb 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!