Persepolis

Het regent heruitgaven, zo erg dat onze hoofdredacteur er een punthoofd van krijgt. Zelf vinden we het minder erg. Ofwel negeren we ze gewoon, of we zijn blij dat bepaalde platen weer opduiken, boordevol niet eerder uitgebracht materiaal of eindelijk weer beschikbaar. Zo eentje is ‘Persepolis’ van de Grieks-Franse componist Iannis Xenakis (1922-2001). Het album is al tientallen jaren een zeer gezocht en duur item, ook omdat de uitgaven op cd nooit helemaal correct waren. Ofwel duurde de compositie te lang, of te kort, door een verkeerde manipulatie van de oorspronkelijke tapes. Het stuk hoort echter af te klokken op vierenvijftig minuten, zoals het in 1971 werd voorgesteld in Shiraz-Persepolis in Iran. Het werk werd namelijk besteld door de toenmalige sjah Mohammad Reza Pahlavi. Martin Wurmnest, geluidstechnieker van Zeitkratzer, heeft voor de reeks Perihel, waarop in 2016 al ‘La Légende D’Eer’ van de elektro-akoestische grootmeester Xenakis verscheen, de originele mastertapes opnieuw gemixt, waarna ze door Rashad Becker in Berlijn werden gemasterd. Beiden hebben heel wat ervaring met speciale klanktechnieken, antropologische opnames en elektroakoestische muziek, waardoor de oorspronkelijke opnames van Xenakis heel erg worden gerespecteerd en benaderd. Hij maakte gebruik van polytopen, en een opstelling met negenvijftig luidsprekers om zijn muziek aan de sjah en zijn entourage te laten horen. Die zullen ongetwijfeld nachtmerries hebben overgehouden aan de noise die uit de boxen kwam geknald. Geknetter en geschraap lijkt het wel, alsof Merzbow Iraanse oortjes wilde doorboren. Xenakis was dan ook heel erg op zijn tijd vooruit en liefhebbers van allerlei vormen van lawaai kunnen dan ook in hun handen klappen met deze geslaagde heruitgave.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Iannis_Xenakis_Persepolis
geplaatst:
zo 15 apr 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!