Palace

B/B/S is een trio bestaande uit Aidan Baker (Adoran, Caudal, Hypnodrone Ensemble, Nadja), Andrea Belfi (Hobocombo, Il Sogno Del Marinaio, Squarcicatrici, The Swifter) en Erik Skodvin (Deaf Center). Baker speelt hierin bas/(gitaar), Skodvin gitaar, terwijl Belfi zich achter de drums nestelt. Daarnaast wordt ook elektronica aan het totaalgeluid toegevoegd. Ze hebben alle drie een andere nationaliteit, maar wonen wel allen in Berlijn, waar ze elkaar regelmatig troffen op dezelfde plaatsen en zo algauw samen muziek begonnen maken. Daar is deze plaat het derde bewijs van. Wie het solo en ander werk van deze heren de laatste jaren wat heeft gevolgd kan al weten welke richting deze plaat zal uitgaan: een amalgaam van soliede improvisaties, met vooral aandacht voor sfeer en textuur, die de richting van drones, ambient en licht verteerbare noise uitgaan en een donkere klankleur hanteren. Ze focussen vooral op de jazzy kant van hun geluid op deze plaat. De trage en donkere variant dan wel. En dan zijn Bohren & Der Club Of Gore en The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble voor de hand liggende referenties. Maar ook echo’s van Kaboom Karavan passeren heel prominent de revue. Nummers als ‘Butcher Note’, ‘Ape Rug’ of ‘Hogan Pence’, die bulken van de sfeer, zouden zo op een plaat Kaboom Karavan kunnen. Sfeer was al een dik aangestreepte term in het universum van B/B/S, maar op ‘Palace’ tonen ze zich ware meesters in het uittekenen van donkere, filmische geluidsescapades die heel inspirerend werken. Dat het fantastische drumwerk van Belfi daarbij veelal de hoofdrol opeist is geen punt: het is altijd dienend aan het totaalgeluid, zoals op het wervelende ‘La Mom’. Het album eindigt met nog een klepper: ‘Combuh’, die kraakt en piept en ons alvast rillingen langs de rug bezorgde. Ontegensprekelijk hun beste tot nu toe.

tekst:
Christophe Vanallemeersch
beeld:
BBS_Palace
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!