Other People’s Problems

De afgelopen tijd maakte dit Londens collectief vooral naam met zijn visuele uitspattingen en remixes – iets wat ze doen onder de naam BretonLABS. Hun uitvalsbasis bevindt zich in een verlaten bankkantoor in het Zuidoosten van Londen. Na hun eerdere werk voor onder andere Tricky, Local Natives en Maps & Atlases vonden ze de tijd rijp om zich zelf op de muziek te storten. Daarvoor trokken ze naar de afgelegen Sundlaugin-studio van Sigur Rós. Niet dat ze ook maar enigszins in de buurt komen van de etherische soundscape-indie van die Ijslanders. Verre van zelfs. De jongens van Breton maken een soort van post-vanalles artpop overgoten met heel veel naar dubstep neigende elektronica. Er gebeurt wel heel veel in de songs. Haast elk gaatje wordt dichtgeplamuurd met een heel of half idee. Er duiken strijkers op, lome beats, of analoog aandoende synthgeluiden. Door die vele lagen raakten wij aanvankelijk de weg al eens kwijt op deze plaat. Iets wat toch niet echt de bedoeling is, lijkt me. Hoogtepunt van de plaat is voor ons ‘Governing Correctly’ met zijn dubby baslijn. Het nummer klinkt als Wire die in een artpop-bad zijn gevallen. ‘Interference’ klinkt in al zijn bombast dan weer als het themanummer van een James Bond-film van de 22ste eeuw. Her en der zien we dat het collectief een grote toekomst wordt voorspeld. Dat lijkt ons op basis van dit album ietwat voorbarig. Laten we er het op houden dat ze het in de periode waar vele muzikale stromingen het woord post als voorvoegsel krijgen zij een plaat hebben gemaakt die past in vele vakjes. Alleen zijn wij nog aan het nadenken in welk wij het gaan stoppen.

tekst:
Maarten Timmermans
beeld:
Breton_OtherPeoplesProble
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!