Ostwest

Het falen van het neoliberalisme is het onderwerp voor het afsluitende deel van een trilogie dat het Berlijnse Automat de laatste jaren op ons heeft losgelaten. In de buurt van de studio waar Automat opnames wilde maken, krioelde het van vluchtelingen in vliegtuighangars. Dat liet een diep nadruk na op de muzikanten, net als de Brexit trouwens. Dat wilden ze toch op de één of andere manier in dubby krautrockelektronica gieten. Dat het resultaat, acht nummers, een mengvorm is geworden van Detroit techno en de Duitse historische elektronicainvloeden, incluis het krautrockgamma, is niet verwonderlijk als we even kijken wie de leden van het basistrio zijn. Jochen Arbeit speelde bij invloedrijke bands als Die Haut, Einstürzende Neubauten en Sprung Aus Den Wolken. Achim Färber zat ondermeer in Project Pitchfork en Phillip Boa & The Voodooclub, terwijl George S. ‘Zeitblum’ Huber onder meer met John Zorn, Fennesz en Jim Thirwell (alias Clint Ruin alias Foetus) heeft samen gewerkt. Voor ‘Ostwest’ inviteerden ze Max Loderbauer (Moritz Von Oswald Trio, Sun Electric, …) en Yuko Matsuyama (die zelfs een nummer krijgt opgedragen, ‘Yuko’) voor wat extra inbreng. Loderbauer zorgt vooral voor extra synthesizers die de muziek nog meer een technogevoel geven. Matsuyama zet haar frêle Japanse stemmetje in op twee nummers, zonder dat haar stem de sfeer uit het geheel van ‘Ostwest’ haalt. Die vluchtelingenproblematiek is wat ons betreft niet waar te nemen op ‘Ostwest’. Thuis best allicht, want de plaat is lekker relaxt, ontspannen en kan net zo goed dienen om op mee te deinen als dat de plaat als achtergrondmuziek dient, zonder tot liftmuziek te vervallen.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Automat_Ostwest
geplaatst:
wo 9 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!