Open Arms to Open Us

Wie International Anthem zegt, zegt in de eerste plaats een ode aan muzikaliteit. Weinig labels wisten de afgelopen jaren zo consistent, divers en toch met een geheel eigen signatuur muziek uit te brengen. Hooggespannen verwachtingen dus bij ‘Open Arms To Open Us’, de nieuwste plaat van een artiest die net als het label uit Chicago afkomstig is. Eerder dit jaar was Ben LaMar Gay al in beeld op het uitstekende ‘Vertigo Days’ van The Notwist. Zijn warme, monotone stem leent zich inderdaad goed tot popnummers, maar geeft hem ook de mogelijkheid om terug te grijpen naar freejazz als speelse voorgrond waarbij zijn vocalen als metronoom fungeren. Het is dan ook jammer dat we daar op ‘Open Arms To Open Us’ relatief weinig van terug horen en het album net iets te veel niemendalletjes en vulsel blijkt te bevatten. Alweer een voorbeeld van het Spotify-symptoom? Zo contrasteren ‘Aunt Lola And The Quail’ of ‘Mestre Candeia’s Denim Hat’ sterk met het ontroerende ‘Oh Great Be The Lake’ of het intrigerende ‘In Tongues And In Droves’ (met Tomeka Reid). Van contrasten in functie van een muzikaal verhaal lijkt immers geen sprake. Gelukkig halen de muzikale hoogtepunten nipt de bovenhand. Gay put daarvoor uit een breed spectrum van muzikale invloeden en invalshoeken. Zijn status als multi-instrumentalist en componist wordt op die manier benadrukt, al moet het gezegd dat net iets te veel ideeën op deze ‘Open Arms To Open Us’ botsen en compromissen met de vele gastmuzikanten betere uitvoeringen in de weg lijken te staan. Al bij al een teleurstelling, maar dat ligt ook aan de status die International Anthem inmiddels heeft verworven.

tekst:
Marc Puyol-Hennin
beeld:
BenLaMarGay_OpenArmstoOpenUs
geplaatst:
ma 17 jan 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!