Ok Computer Oknotok 1997-2017

Een recensie is in zekere zin een vergelijkend warenonderzoek. Dat geldt al helemaal voor ‘OKNOTOK’, de heruitgave van ‘OK Computer’ twintig jaar nadat het album uitkwam waarmee Radiohead definitief naam vestigde. De nummers zijn opnieuw gemasterd, er is een tweede schijf aan toegevoegd met materiaal dat eerder alleen op singles en ep’s verschenen was, aangevuld met drie nummers die nog niet eerder uitgebracht waren. Dan is er nog een ‘Special Edition’: in een flinke doos zit het voornoemde materiaal op vinyl in een lijvig boekwerk, compleet met twee schetsboeken van Thom Yorke en vaste ontwerper Stanley Donwood, en een cassette met allerhande opnamen die de band maakte tijdens het werken aan ‘OK Computer’. Eerlijk gezegd hoor ik nauwelijks verschil tussen de originele en de geremasterde versies van het album. Het probleem zit ongetwijfeld tussen mijn oren: ik kan me er niet toe zetten om naar die verschillen te speuren, terwijl de muziek zelf me bij de kladden blijft pakken. Maar je wordt je wel opnieuw bewust van de gelaagde nuances en details in de muziek: Radiohead maakte een gewaagde, compromisloze duik in een uitgestrekt meer van creativiteit en inventiviteit, altijd gedreven door de emotioneel geladen stem van Thom Yorke, die beurtelings breekbaar, cynisch, vilein, agressief en engelachtig onthecht klinkt. Op ‘OK Computer’ voerden ze de gitaarrock van hun eerdere platen naar onbekende verten. Daarmee zetten ze zich op eenzame afstand van andere ‘leftfield’ bands. De extra schijf is een mooie aanvulling, met als hoogtepunten ‘Man Of War’ en ‘How I Made My Millions’, waarin op de achtergrond de afwas gedaan wordt door Rachel Owen, toen nog de vrouw van Yorke. Vorig jaar gestorven aan kanker, is de plaat aan haar opgedragen. De prijzige speciale editie is bovenal de moeite waard door het intrigerende kijkje dat de cassette biedt in de collectief borrelende hersenpannen van Radiohead en producer Nigel Godrich. Een bont samenraapsel van probeersels en alternatieve versies van nummers, waaronder repertoire dat pas drie jaar later het daglicht zag op ‘Kid A’. Prijzig inderdaad, maar een prachtig uitgevoerd monument voor een mijlpaal.

tekst:
René van Peer
beeld:
Radiohead_Ok_Computer_Oknoto
geplaatst:
za 12 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!