Obey

Twee jaar geleden waren wij zeer te spreken over het titelloze debuut van Exploded View. De mengeling van dub, krautrock, psychedelica en improvisatie was op die plaat zeer sterk. Sindsdien keken wij dus uit naar een liveshow. Aan het begin van die haast eindeloze zomer was het zover. Jammer genoeg bleek die avond Exploded View een nogal mager beestje te zijn.

Of lag dat aan de omstandigheden? Want het Brusselse zaaltje waar de band stond, was niet echt top voor optredens. Dus ons zomaar overgeven aan het nieuwe album van het trio Anika Henderson, Martin Thulin en Hugo Quezada deden we in eerste instantie niet. Maar als snel bleek dat hun eigenzinnige muzikale mix ons toch weer te pakken kreeg.

Het debuut ontstond volledig improviserend. Die improvisaties belanden zonder veel nabewerking op het album. Aan deze plaat is iets langer gewerkt in Thulins thuisstudio in Mexico City. De spontaniteit is misschien iets minder, maar de songs zijn muzikaal wel nog verder uitgepuurd. Van opener ‘Lullaby’ tot afsluiter ‘Rant’ verkent het drietal de mogelijkheden die hun eigenzinnige mix biedt.

En dat leidt in ‘Dark Stains’ ook langs opgefokte elektro uit de donkere jaren 1980. Het daaropvolgende ‘Gone Tomorrow’ is dan weer een trage sleper vol knetterende onderhuidse geluiden. Ook naar het einde van het album is er zo een heerlijk tweeluik met ‘Raven Raven’ en ‘Come On Honey’. We wilden ons dus niet zomaar overleveren aan die nieuwe plaat van Exploded View. Uiteindelijk bleek onze weerstand toch weer gebroken.

tekst:
Maarten Timmermans
beeld:
ExplodedView_Obey
geplaatst:
di 11 feb 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!