728x90 MM

Oberhausen Ritual – Live At Maschinenfest 2016 E.V.

De sfeer in een concertzaal laten omslaan, en alle gesprekken laten verstommen: Thomas Martin Ekelund (Dead Letters Spell Out Dead Words) kan dit veroorzaken door gewoon de ruimte te betreden. Natuurlijk heeft hij zijn fysiek mee, als woeste bebaarde Zweed, met kruisentatoeages (de Temple Ov Psychick Youth variant) en behangen met talismannen. Wat nog meer verontrust, is zijn mentale voorbereiding op de set door een zak met onder andere bloed en kruiden met een strop over zijn hoofd vast te maken. Intussen worden beelden geprojecteerd van altaren met schedels, en vooroorlogse processies in gedementeerde boerendorpen. Wat er nadien volgt, hoor je op deze registratie van zijn Maschinenfest performance in 2016. Ekelund heeft geen muzikanten of instrumenten, en laat dus de backingmachines al het werk doet, terwijl hij zich voluit op de vocale en fysieke performance concentreert, met een stem die klinkt als iemand die al een tijdje twee meter diep tussen zes planken slaapt. Zijn muziek is een mengsel van geritualiseerde death-industrial en ritmische power electronics, met af en toe enkele (relatief) rustigere momenten waarin de beklemmende sfeer primeert. Deze gelimiteerde (150 stuks) cassette of download is een goed startpunt om zijn livewerk naar waarde te schatten, want de geluidskwaliteit is prima, en heel wat van zijn karakteristieke tracks (‘Judas Goat’, ‘Papist Pretender’, ‘Deathward To The Womb’) passeren de revue. Lectuur van deze titels vat ook perfect de morbide en antichristelijke inspiratie samen, die tegelijk met het organisch materiaal uit zijn kap druppelt.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Trepaneringsritual_OberhausenRitual-L
geplaatst:
za 12 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!