No Map

Jef Mertens is vooral bekend al als de maker van zijn documentaires over de Belgische dronescene van de vroege jaren 2000 (‘Dronevolk’), over Sonic Youth (‘Teenage Riot Tour Diary 2001-2004’) en Borbetomagus (‘A Pollock Of Sound’). Taping Policies, de vzw die die films mogelijk maakte, releasete de laatste jaren ook sporadisch tapes – onder andere van Bill Orcutt, Karen Willems en Ignatz. Aan het begin van de eerste Belgische lockdown richtte Mertens Dadaist Tapes op, een label dat zijn tapes zowaar gratis weggeeft – first come, first served. De eerste release op Dadaist was eigen werk van twintig jaar geleden, daarna volgden cassettes van Samara Lubelski, Bill Nace en Glen Steenkiste (Hellvete) – het lijstje muzikanten die in lockdown-tijd Mertens wilden helpen om gratis cassettes uit te delen leest als een dure underground-adelbrief. De laatste toevoeging aan Mertens’ mini-labelimperium is 291, waarmee hij zich op eigen werk concentreert. De eerste vier releases hebben we gemist, en daar hebben we ondertussen spijt van want nummer vijf, ‘No Map’ is duchtig de moeite. Op de eerste helft van de tape zet Mertens zorgvuldig de bakens van zijn muzikaal biotoop uit – iele en repetitieve gitaarklanken, deels geprepareerd, deels uit uitgebreid effectengebruik ontsproten, klankmatig ergens tussen Jean De Lacoste en Loren Conners in. Nu eens laat Mertens de gitaar en de elektronica veel werk doen (‘Magnetic Field’, ‘Reverse Feedback, No Control’) dan weer injecteert hij zijn composities met poëtische snippers melodie (‘Fake Strumming Piece’). Op de tweede kant figureren enkele gasten. Thurston Moore droeg bij aan ‘In Between Textures’, Glen Steenkiste leverde ‘allerlaria’ aan voor het tamelijk epische ‘Our First Movement’ en Jim Sauter (Borbetomagus) gaf een kant-en-klare solotrack. Goed gerief!

tekst:
Stijn Buyst
beeld:
Jef_Mertens_No_Map
geplaatst:
di 30 aug 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!