New Material

Is dit nu de tweede of derde plaat van deze band? Beetje moeilijk om vast te stellen. Want onder de huidige naam is dit de tweede; in deze samenstelling de derde. Want hiervoor waren ze natuurlijk actief als Viet Cong. Nu de discussie over de naam echt wel achter ons ligt kunnen we het over de muziek hebben. Het Canadese viertal zoekt steeds verder haar weg in het stilaan onderdoordringbare woud dat wordt gevormd door groepen die door postpunk zijn beïnvloed. In dat aarddonkere bos groeien zij toch uit tot een eigenzinnige boom. Opnieuw evolueert hun geluid. Hier is er plaats voor werkelijk kraakheldere melodieën, en notoire mompelaar Matt Flegel blijkt te beschikken over een heldere falsetstem. Voeg daar nog een beetje meer synths aan toe dan op de vorige platen (ja, ook die van de nog vroegere incarnatie Women) en je komt uit bij een op sommige momenten haast dansbare plaat. Wel eerder spastisch dansen in het flikkerende stroboscooplicht dat bij ons opkomt als we luisteren naar ‘Dissaray’ of ‘Antidote’. Vrolijk word je trouwens al niet van de titels. Of wat moet je denken van ‘Decompose’ of ‘Manipulation’? Volgens frontman Flegel is dit de neerslag van een zeer zelfdestructieve periode. Het licht dringt moeilijk door in zijn hoofd. En dat is er ook aan te horen in de donkere, minimalistische instrumentale afsluiter ‘Compliance’. Donkerder dan donker. Het pad door het bos blijft donker en kronkelig. Preoccupations zoekt verder naar de uitweg. Er is echter geen ontsnappen mogelijk.

tekst:
Maarten Timmermans
beeld:
Preoccupations_New_Material
geplaatst:
ma 9 dec 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!