Never Were The Way She Was

Een van de meest indrukwekkende concerten in de vorige editie van November Music was dat van de Canadese saxofonist Colin Stetson. In zijn eentje speelde hij het klaar om de aandacht van het publiek vast te houden door zijn geconcentreerde, virtuoze spel. Met violiste Sarah Neufeld van Arcade Fire heeft hij de cd ‘Never Were The Way She Was’ uitgebracht. Op de hoes staat te lezen dat alles live is opgenomen zonder overdubs of loops. De twee spelen muziek die dicht tegen minimal aanligt, en die met bezwerende melodieën vaak ritualistisch aandoet. Tegenover de viool en de zang van Neufeld plaatst Stetson verschillende instrumenten, allemaal in het diepere register – een tenorsaxofoon, een bassax en een contrabasklarinet. Die geven hem de mogelijkheid om met de kleppen de nummers een ritmisch voortstappende basis te geven. Maar belangrijker nog, die instrumenten lenen zich bij uitstek voor multiphonics: gierend uitslaande boventonen boven een vervaarlijk grommende ondergrond, waar een eskader propellorvliegtuigen zich niet voor hoeft te schamen. Neufeld speelt doorgaans gracieus wiegende samenklanken, waar ze haar stem in lang aangehouden tonen overheen trekt. Al heeft het duo de instrumenten niet elektronisch vermenigvuldigd, ze hebben er wel bewerkingen op losgelaten zoals vervorming, filtering en galm. Bovendien is de opnametechnicus creatief met de mix omgegaan. Stetson en Neufeld veranderen geregeld onderling van plaats in het geluidsbeeld. ‘Never Were The Way She Was’ is een cd die door je hoofd spookt, de muziek wervelt als een orkaan in je schedel rond. Ook als de cd afgelopen is, blijft die storm nog lang narazen.

tekst:
René van Peer
beeld:
Colin_Stetson_And__Never_Were_The_Way
geplaatst:
zo 2 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!