Nattmusik

Bij dit Gentse label begint elke luisterervaring bij de ogen: terwijl we aandachtig de prachtige hoes blijven bestuderen, vergeten we bijna dat ze ook een plaat bevat. Het eerste vinyl van Gustafsson (Altar Of Flies) plaatst de mens in zijn omgeving, verenigd in verval, tot beiden voorgoed in elkaar opgaan. De melancholische sfeerzetting gebeurt met een mix van echte instrumenten (orgel, piano en akoestische gitaar), tapes, drones en field recordings. In elke track sluimert er zoveel meer dan een eerste luisterbeurt laat vermoeden. Dat Gustafsson in zijn opzet geslaagd is, wordt aangetoond door het feit dat we zoveel sessies later nog steeds niet zeker weten of sommige flarden zich op de plaat, in ons hoofd, of op straat afspeelden. Het element vergankelijkheid bereikt Gustafsson door zijn nachtmuziek verweerd te laten klinken: oude tapes, volumeschommelingen, kleine onvolkomenheden, enzovoort. Als ware het een defect cassettebandje dat uit een plas water werd opgevist. Gekoppeld aan een droevig loopje, maakt deze handelwijze ‘Känn Ingen Oro, Känn Ingen Ängslan’ tot het absolute hoogtepunt van dit album. ‘Nattmusik’ is gelimiteerd op 300 exemplaren (met downloadcode), en is warm aanbevolen voor liefhebbers van klankvorsers als William Basinski, Fossil Aerosol Mining Project, Zoviet*France, of de vroegste experimenten van The Hafler Trio.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
MattiasGustafsson_gustafsson
geplaatst:
vr 11 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!