National Crime History

Twee Brusselse labels slaan de handen in elkaar om de nieuwe lichting industrieel getinte techno een platform te bieden. Beide labels respecteren geen muzikale grenzen, waardoor ze beiden een ruim palet aan artiesten de gelegenheid bieden om een fysieke release uit te brengen. Hoge verkoopcijfers zullen ze door hun eigenzinnige visie nooit halen, dus de oplages hoeven niet torenhoog te zijn, daarvoor dient het internet. Zodoende werd gekozen voor een stijlvol (een Silken Tofu handelsmerk) vormgegeven dubbelcassette in een oplage van honderdvijftig exemplaren. Elk van de vier artiesten krijgt zo een cassettekant. Onrust, Ripit, Icon Template en Orphan Swords vormen het deelnemersveld. We bezochten onlangs de releaseparty, waar alle vier de deelnemers aantraden. Toen was Onrust alias Wendy Mulder eigenlijk de enige die meteen de juiste vibe te pakken had en er volop voor ging, terwijl Ripit en Icon Template hun draai niet vonden en Orphan Swords pas na een minder begin helemaal los kwam. Op de dubbelcassette is het niveauverschil minder groot. De twee nummers van Onrust (‘Hesse (Stedit)’ en ‘Saramago’ zitten al een tijd in haar set en staan ondertussen als een huis. Icon Template kiest voor twee dansbare technonummers en minder voor het industrieel kantje dat live toch wat de mist in ging. Van het duo Orphan Swords, met Yannick Franck in de gelederen, hebben we een paar platen in huis, die zo goed zijn dat ze nog regelmatig hun rondjes mogen draaien. Ook hier zijn hun bijdrages om de vingers (en oortjes) bij af te likken. ‘Phenex’ en ‘Vual’ klinken als industriële (zeker ‘Vual’), minimale techno, en ja, daar houden we wel van. Ripit, de helft van Solar Skeletons, mag de rit afsluiten met een liveopname uit 2016. Waar de voormalige black metalgitarist zijn draai niet vond tijdens het concert in Magasin4, was hij hier duidelijk beter in vorm. Hij maakt muziek die dichter bij industrial zit dan de andere vertegenwoordigde artiesten, maar lijkt, ook nu weer, de minst geïnspireerde, al is het nu ook weer niet zo slecht. Geslaagde release om kennis te maken met de toekomst van techno die meer mag zijn dan wat doelloos beuken.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Various_Artists_National_Crime_His
geplaatst:
ma 24 jul 2017

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!