Musical EXPO

Yoshihiro Furuya alias Fryadlus is nog maar aan zijn tweede album toe, maar heeft al heel wat oortjes doen klapperen. Met onstuitbaar enthousiasme is de gitarist en keyboardspeler voor ‘Musical EXPO’ weer de elektronische speelgoeddoos ingedoken, om alles lachend en met vijftien vingers door elkaar te smijten. Zo gaan muziekjes met elementen uit gabber en progrock volkomen logisch in elkaar op. Idem voor minimal techno en jazz, of funk en klassiek – om maar wat te noemen. Het onderscheiden van de diverse muzikale genres is hier eigenlijk ondoenlijk, maar het schetst in ieder geval de veelzijdigheid en de onbegrensde fantasie van Fryadlus. Alles razendsnel en knap aan elkaar gemixt, waarbij iets geheel nieuws ontstaan is uit de onontwarbare brei van popmuziek vandaag de dag. Kita Kouhei uit Kyoto is eigenlijk drummer en pianist, maar kan zo te horen op zijn debuutalbum ‘Endless Cycle Of Rebirth’ ook goed uit de weg met elektronica en computer. Dat leidt tot vooral veel al dan niet bewerkte pianogeluiden en bizarre percussie op de tien futuristische tracks, die nogal onrustig, zeg gerust maar af en toe neurotisch voorbij stuiteren. Om de luisteraar die niet de hele tijd heen en weer wil springen ook nog wat comfort te bieden, neemt de producer hier en daar wat snelheid terug, maar na verloop van tijd beginnen de ideetjes en onbegrensde mogelijkheden toch weer op te spelen. Maakt niet uit, het is heerlijk om te proberen de razendsnelle geest van Kouhei te volgen in zijn ontwikkeling.

tekst:
Arjan van Sorge
beeld:
Fryadlus_Musical_EXPO
geplaatst:
di 5 apr 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!