Music For Drivers

The Nest is een Duitse supergroup met volk uit de experimentele muziek: Thomas Mahmoud en Gerald Mandl van Tannhäuser Sterben & Das Tod, Tycho Schottelius van Desmond Denker en Christoph Clöser van Bohren & Der Club Of Gore. Wie hier iets verwacht dat aansluit bij de atmosferische doomjazz van die laatste band, zal teleurgesteld worden, want ‘Music For Drivers’ sluit veel sterker aan bij het werk van Mahmoud en Mandl, met een nadruk op versplinter(en)de elektronica, gebruik van field recordings en manipulatie van geluid. Ze zijn gespecialiseerd in het bewerken van bestaande geluiden, door die volledig uit elkaar te halen en verbouwd terug te kaatsen, al heb je er hier soms het raden naar wat er in hemelsnaam gaande is. Opnames uit publieke plaatsen gaan over in elektronische stoorzenders die soms inwerken als abrupte flashbacks en haperingen in het geluidsbeeld, alsof de werkelijkheid verstoord wordt en de luisteraar met een licht wantrouwen weer op weg gestuurd wordt. Er duiken ratelende bassnaren, golvende synths en op elkaar gestapelde lagen sax op, waardoor je een eb en vloed krijgt van impulsen en ideeën. Het probleem is echter dat er weinig cohesie te rapen valt in deze 62 minuten, waardoor de verveling snel toeslaat. Het spelen met halfslachtige suggesties, ronkende bas en hardnekkige statische ruis werkt niet alleen desoriënterend, maar ook irriterend in deze mengeling van abstractie en minimalisme. De basisopnames zijn live gespeeld, daarna sloeg het kwartet aan het bewerken en overdubben, en het is dan ook jammer dat het toch zo’n eendimensionaal album geworden is. Misschien heeft het gewoon een visuele tegenpool nodig of moet je getuige zijn van het productieproces, maar zoals het er nu voor staat is Music For Drivers te vrijblijvend, en voelt de slotkakofonie met jengelende stem en delirische sopraansax vooral geforceerd aan. Jammer.

tekst:
Guy Peters
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!