Music For Amplified Keyboard Instruments

David Borden is niet zo’n klinkende naam als Steve Reich of Philip Glass, maar zowel Daniel Lopatin, Laurel Halo, James Ferraro als Emeralds zijn schatplichtig aan deze Amerikaanse componist. Borden was immers Robert Moogs belangrijkste klankbord bij het ontwikkelen van diens synths. Op het einde van de jaren 1960 richtte hij het invloedrijke keyboard-trio Mother Mallard’s Portable Masterpiece Company op én in 1981 maakte hij het meesterlijke ‘Music For Amplified Keyboard Instruments’. Oorspronkelijk uitgegeven door Red Records en nu heruitgebracht door Spectrum Spools (en geremasterd door Giuseppe Tillieci) bevat dat album vier, uit Moogs en een piano gegenereerde, live opgenomen post-Mallard composities. Omdat op Moog-synths slechts een noot tegelijk gespeeld kon worden, steunen al deze stukken op de in elkaar geweven melodieën die ontstonden uit het samenspel tussen drie keyboardspelers die elk simultaan twee synths bespeelden. Het triest beginnende maar zich langzaam tot een labyrint van melodieën ontpoppende ‘Esty Point, Summer 1978 (1981)’ laat horen dat dat met bijzonder veel gevoel voor structuur en klankleur gedaan werd. Maar liefst elf jaar zwoegde de pianist aan de twaalfdelige compositie ‘The Continuing Story Of Counterpoint’ en het zesde en negende deel kunnen zich dan ook meten met Steve Reichs ‘Music For 18 Musicians’. Misschien nog een grotere krachttoer is dat beide stukken met hun repetitieve kadans er toen in slaagden om een brug te slaan tussen het Amerikaanse minimalisme en de Europese krautrock. ‘Music For Amplified Keyboard Instruments’ is voor fans van beide genres een absolute aanrader.

tekst:
Koen Lauwers
beeld:
David_Borden_Music_For_Amplifie
geplaatst:
zo 2 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!