Audio

Mind the Gap #118


Een nieuwe Gonzo (circus) betekent ook een nieuwe Mind the Gap. Ook #118 is weer door onze hoofdredacteur Ge Huismans samengesteld en van toelichting voorzien. En in 2016 ontwerpt Yascha een nieuwe reeks hoesjes. Verzamel ze allemaal.

1. Denzel + Huhn
Rodaigh
Brom
(Oktaf)

Na acht jaar verschijnt er weer een album van het Berlijnse elektronica-duo (Bertram) Denzel+Huhn (alias van Erik Huhn). ‘Brom’ is hun derde, dit keer op het Oktaf-label van Marsen Jules (voorheen op City Center Offices). Het album mengt invloeden uit jazz, elektronica, pop met beats en minutieus sounddesign, met het subtiele en minutieus-warme ‘Rodaigh’ als hoogtepunt.

2. Bruckner
Further
Happy End
(Moozak)

Het Oostenrijkse duo Brucker bestaat uit zanger en stemvirtuoos Didi Bruckmayr en elektronica-wizard Bernhard Loebner (onder meer Buckhead en Wipeout); ‘Happy End’ is hun debuut waarop ze rafelige ritmes, glitch, vervormde stemmen, gebroken geluiden en een uitgekiend sounddesign combineren. Resultaat is een soort geluidspoëzie, zoals ’Further’ laat horen.

3. Vigliensoni
Jaguar
Jaguar
(Clang)
De in Montreal woonachtige Chileense elektronica-muzikant (Gabriel) Vigliensoni komt op zijn ep ‘Jaguar’ met een geluid dat tegelijkertijd droomachtig en ritmisch is. Op het titelnummer haalt Vigliensoni het ritmische uit de voortstuwende beats, aangevuld met snaredrum-geroffel en handgeklap; het droomachtige komt door zijn (analoge) synthesizers, en deels ook door zijn Spaanstalige praatzang.

4. Brutter
Radiopuls
Brutter
(Hubro)
‘Brutter’ is de debuutplaat van een elektronica-duo met dezelfde naam, bestaande uit de Noorse broers Christian en Fredrik Wallumrød. Op ‘Brutter’ leveren de gebroeders donkere, tegendraadse elektronica. Minimale maar swingende, diep bassende ritmes en een digitaal ratelen en tikken; wat willekeurig geplaatste, metalige slagen of vervormde klanken lijken, voegen zich tot een ritme en een steeds dichter geluid, zoals te horen op ‘Radiopuls’.

5. Onrust
Luthuli
Tagore
(Silken Tofu)
De Kortrijkse Wendy Mulder bracht als Onrust al wat tracks uit op een paar compilaties, deelde een tape met Monnik, en zocht veelvuldig het podium op. Op de mooi vormgegeven 12-inch ‘Tagore/Luthili’ serveert ze ons atmosferische elektronische industrial die met het stuwende tweede nummer Ant Zen-acts in herinnering roept en vooral aanzet tot dansen.

6. Author & Punisher
The Barge
Melk En Honing
(Housecore)
De Amerikaan Tristan Shone is ingenieur van opleiding en heeft voor zijn project Author & Punisher zowat zijn volledige instrumentarium zelf ontworpen en gebouwd. ‘Melk En Honing’ is ondertussen zijn vijfde album in tien jaar tijd en ligt in het verzengende verlengde van de sound die hij heeft gecreëerd sinds ‘Ursus Americanus’ uit 2012. ‘The Barge’ kent een heavy basgeluid, brutale drones, onmenselijke geschreeuw en een apocalyptische sfeer.

7. Bloodliest
Mesmerize
Bloodiest
(Relapse)
Het uit Chicago afkomstige sextet Bloodliest debuteerde in 2011 met ‘Descent’, een combinatie van rock, avant-garde, klassiek, neofolk, drone en metal. ‘Bloodliest’, het tweede album van zanger Bruce Lamont, gitaristen Tony Jazzara en Eric Chaleff, bassist Colin deKuiper, painist/keyboardspeler Nandini Khaund en drummer Cayce Key is een tik compacter en gefocuster. ‘Mesmerize’ is een puntig nummer met spannende riffs, dreigende drums en Lamonts krachtige stem.

8. Caspian
Arcs of Command
Dust and Disquiet
(Triple Crown Records)
Het Amerikaanse sextet Caspian brengt op haar vierde – wederom grotendeels instrumentale – album ‘Dust and Disquiet’ een krachtige mengeling van post-(post-)rock, prog-metal, iets dat naar folk neigt en elektronica. Het lekker doorrockende ’Arcs of Command’ is een nummer met een lange, maar erg mooie, opbouw met gitaar en drums, dat in de laatste minuten explodeert en aanzet tot headbangen.

9. Sextile
Into The Unknown
A Thousand Hands
(Felte)
Het Amerikaanse kwartet Sextile (gitarist Brady Keehn, drumster Melissa Scudato, bassist Kenny Elkin en keyboardspeler Eddie Wuebben) debuteerde op ‘A Thousand Hands’ met elf heerlijk claustrofobische nummers vol poppunk en donkere romantiek. Je kunt invloeden horen van Christian Death, The Cramps, Modern Lovers en Haxan Cloak. Het bewust wat larmoyant gezongen ’Into The Unknown’ is een van de deprimerende parels.

10. Daniel Barbiero – Cristiano Bocci
Contrabbassi in marcia
Nostos
(Acustronica)
‘Nostos’ is een verzameling van acht elektroakoestische nummers voor dubbele bas en elektronica, door de Amerikaanse bassist Daniel Barbiero en de Italiaanse geluidskunstenaar en elektrische bas-speler Cristiano Bocci. Elk nummer, ook ‘Contrabbassi in marcia’, ontstond als solo op de elektrische bas, waarna de opnames werden vervormd, uiteen gehaald en weer overnieuw in elkaar gezet, zodat er nieuwe harmonieën, contrapunten en zelfs ritmes ontstonden.

11. Michel Banabila & Oene van Geel
Radio Spelonk
Music for Viola and Electronics II
(Tapu Records)
De sinds 1983 muzikaal actieve Nederlander Michel Banabila werkt sinds 2013 samen met Oene van Geel, voornamelijk bekend als de altviolist van onder meer Zapp4. Op ‘Music for Viola and Electronics II’ gebruikt Banabila de analoge modulaire synthesizer Doepfer A-100; Van Geel voegde geïmproviseerde altvioolgeluiden en melodieën toe, zoals te horen op ‘Radio Spelonk’.

12. Fossil Aerosol Mining Project
Damage to the Following Day
The Day 1982 Contaminated 1971
(Helen Scarsdale Agency)
Het Amerikaanse Fossil Aerosol Mining Project is al actief sinds 1983; zij maakten destijds al muziek die een kleine generatie later als ‘hauntology’ zou worden geclassificeerd. Op hun album ’The Day 1982 Contaminated 1971’ creëren ze een vervreemdende sfeer met behulp van (vervormde en gefilterde) geluidsfragmenten en stemsamples, en tamelijk ambiente basisgeluiden. Zo ook op ‘Damage to the Following Day is’, dat is opgebouwd rond het thema tijd.

13. Jean D.L. & Sandrine Verstraete (feat. Jeremy Young)
Loop 23 (Recall The Gap)
For The Chants Beneath Project
De Waalse gitarist Jean De Lacoste en de Vlaamse vocaliste en tape-operatrice Sandrine Verstraete scheppen samenwerkend een bijzonder intrigerend geluidsuniversum, dat abstract en tegelijkertijd filmisch is. Uit hun ’The Chants Beneath’ project maakten ze de muzikale uitsnede ’Loop 23 (Recall The Gap)’.


Dit artikel verscheen eerder in GC #131.

Koop deze editie in onze webshop!

Reacties