Moonbuilding 2703 AD

De invloed van Thomas Fehlmann op het geluid van The Orb wordt steeds groter. De vraag of de Berlijner een volwaardig lid is van de oorspronkelijk Britse ambientpioniers is nauwelijks nog relevant. Fehlmann doet al twintig jaar mee, sinds 2004 vormen oprichter< b>Alex Paterson en hij de kern van The Orb. ‘Okie Dokie It’s The Orb On Kompakt’ (2005) is zonder meer één van de beste albums van het collectief. Dat ‘Moonbuilding 2703 AD’ bij Kompakt verschijnt, is dus goed nieuws. Zeker na de aardige, maar nooit echt spectaculaire samenwerkingen met David Gilmour (Pink Floyd) en Lee ‘Scratch’ Perry. En ja: deze vijftiende langspeler is een echt Fehlmann/Paterson-album geworden. De twee vullen elkaar perfect aan. Wanneer de Berlijnse minimal dubtechno-achtergrond van Fehlmann (ooit oprichter van Palais Schaumburg en actief in Sun Electric) en de psychedelische, meer klassieke ambient van Paterson in elkaar overvloeiden ontstaat er magie. Dat was al te horen op het eerste Kompakt-album, tien jaar geleden. Nu is de symbiose nog duidelijker. Alle vier de stukken, elke ongeveer een kwartier lang, op dit album laten horen hoe Paterson en Fehlmann om elkaar heen draaien, in elkaar verdwijnen en nieuwe entiteiten vormen. Het resultaat is soms van ongekende schoonheid, zoals in ‘Moon Scapes’ dat op fraaie wijze Berlijnse dubtechno uit de jaren 1990 laat versmelten met het vroege ambientgeluid van The Orb. In andere momenten is Fehlmann net iets te dominant en heersen trage, maar gedreven ritmes boven sfeer. Maar ook dan neemt Paterson plotseling de leiding en dwingt de muziek een andere richting uit. Tja, en dan is er het moody, haast funky/jazzy titelnummer dat in 1998 nog de ultieme mix tussen acidjazz en lounge was geweest. Zonder twijfel het hoogtepunt van dit album dat een fris en spannend The Orb laat horen. Fehlmann en Paterson moeten meer platen maken op Kompakt. Doet ze hoorbaar goed.

tekst:
Theo Ploeg
beeld:
The_Orb_Moonbuilding_2703_
geplaatst:
ma 7 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!