Monad

Om zijn honderdste uitgave te vieren, treedt Cyclic Law labelbaas Frederic Arbour zelf nog eens op de voorgrond met de ruimtevaartkundige dark ambient van Visions. Maar om ons in zijn jongste Zwarte Gat te zuigen, roept hij dit keer de rituele hulp in van het Russische collectief Phurpa.

Zelfs in hun akoestische zuiverheid, slagen deze boeddhistische stemmenkunstenaars er in om diepe drones op te wekken, dus het spreekt voor zich dat de technologie van Visions niet bijzonder veel moeite moet doen om voor wat extra diepgang en gelaagdheid te zorgen.

Geheel volgens de regels van het genre worden de drones en synthesizernevelen sporadisch verstoord door vervormde concrete klanken, of vage percussiegeluiden. ‘Zo heb ik al twintig cd’s’, denkt de gemiddelde Lustmord fan heel terecht. Vooral wanneer de Tibetaanse gezangen herkenbaar door de dikke dreunmist penetreren, komt dit album ook dicht in de buurt van de recentere occulte soundscapes van projecten als Inade.

Maar in tegenstelling tot de laatstgenoemden, bieden de vier tracks van ‘Monad’ slechts een subtiel minimum aan variatie. Dat ze bij Phurpa van urenlange tracks en monotone chants houden, hadden we je trouwens al eerder verteld. Wat deze samenwerking betreft, is het basisidee helaas boeiender dan het eindresultaat. Daarom zullen wij pas in bijzondere sterrenkundige omstandigheden, en kwartdosissen, naar deze cd terugkeren.

tekst:
Peter Vercauteren
beeld:
Visions__Phurpa_Monad
geplaatst:
ma 20 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!