728x90 MM

Modern Streets

Kent u Spacek nog, het retro-futuristische soulproject rond de Britse zanger en producer Steve White dat net na de eeuwwisseling twee gesmaakte albums uitbracht? De man heeft intussen niet stilgezeten. Hij bracht als Steve Spacek enkele soloplaten uit en vormde samen met Mark Pritchard het gelegenheidsduo Africa Hitech. Nu keert White terug als Beat Spacek. ‘€˜Modern Streets’€™, zijn eerste album voor Ninja Tune, kwam tot stand via applicaties op iPad en iPhone. Er valt wat te zeggen voor die aanpak, zeker als je weet dat White altijd al in de ban geweest is van het verbinden van heden en toekomst met digitale soulmuziek. Maar helaas is het klankenpalet van ‘€˜Modern Streets’ te beperkt: de beats lijken uit goedkope drummachines gerold en repetitieve nummers als ‘€˜Stand Firm’€™ en ‘˜There Is A Love’€™ zitten te makkelijk ineen. Wel goed is ‘˜Gotta Get Some Music’™, een instrumentaal nummer dat verraadt dat Steve White nog met J Dilla gewerkt heeft. Ook de snelle ritmes en het fijne baswerk van ‘€˜Tonight’ steken boven de middelmaat uit. Maar de term Future Soul dekt de lading van Beat Spacek zijn muziek toch niet langer. Het is dan ook geen 2000 meer en dit gebricoleer met soul, jazz en elektronica is door mannen als Teebs en Flying Lotus inmiddels naar een hoger niveau gebracht. De sporen van Ghanese muziek die genoemd worden in de promotekst van dit album, vinden wij bovendien niet echt terug. Bij labelgenoot Romare zijn die Afrikaanse invloeden wél aanwezig. Op ‘€˜Projections’€™ verenigt dit alter ego van de Brit Archie Fairhurst flarden traditionele volksliederen met hedendaagse ritmes. ‘€˜Work Song’€™ is een knipoog naar de gelijknamige liederen die de zwarte slaven in Amerika zongen tijdens de achttiende en de negentiende eeuw en op ‘€˜Motherless Child’€™ samplet Romare een negrospiritual. Zijn artiestennaam ontleent de man aan de collageartiest Romare Bearden die met zijn werken ook de slavernij en het racisme aan de kaak stelde. Wat Bearden op papier deed, doet Romare met geluid: hompen blues, jazz, blazers, piano en bas gaan samen de mixer in en ondanks al die invloeden slaagt Romare er toch in om gefocust te blijven. ‘˜Whatever happens, just keep your eyes on me’€™, zo vertelt een gesamplede Nina Simone aan het begin van dit debuut. U bent alvast gewaarschuwd.

tekst:
Mattias Baertsoen
beeld:
BeatSpacek_ModernStreets
geplaatst:
di 17 mei 2016

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!