Mixtape Ashtoreth

Ashtoreth aka Peter Verwimp, heeft een nieuwe plaat uit ('Morana') mag aantreden op het gerenommeerde Dunk!festival, komt ruim aan bod in nummer 139 van Gonzo (Circus) en maakte ook met Emptiness een nieuw album ('Not For Music' op Season Of Mist).

Ashtoreth aka Peter Verwimp, heeft een nieuwe plaat uit (‘Morana’) mag aantreden op het gerenommeerde Dunk!festival, komt ruim aan bod in nummer 139 van Gonzo (Circus) en maakte ook met Emptiness een nieuw album (‘Not For Music’ op Season Of Mist).

Redenen genoeg om Verwimp naar zijn favorieten te vragen. Hij licht bovendien elke keuze uitgebreid toe, dus laten we hem zelf aan het woord.

Emptiness -Meat Heart- from `Not for Music`, Season of Mist

Als eerste track koos ik voor Emptiness en voor onbeschaamde zelfpromotie. Enkele jaren geleden verzorgde ik met Ashtoreth het voorprogramma  voor de release van hun vorige plaat `Nothing but the Whole`. Ik was aangenaam verrast door deze, toen voor mij nog onbekende Belgische band. Zowel op plaat als live kon de groep me volledig overtuigen met hun hedendaagse mix van black metal, ambient, post-rock, new wave en cinematografische elementen. We bleven in contact en een jaar later kreeg ik de vraag om me bij de groep aan te sluiten om samen met hen aan de opvolger `Not for Music` te werken.

Sonologyst – Asydim- from `Geometrical Phenomenon`, Unexplained Sounds Group

Enkele jaren geleden kwam ik via sociale media in contact met de soundscapes van Sonologyst en de persoon achter de muziek: Raffaele Pezzella. Hij is ook de bezieler van het muziekplatform voor experimentele muziek Unexplained Sounds Group, waar onder meer `The Recognition Test`-radio show en zijn label zijn ondergebracht. Aanvankelijk schreef hij korte recensies over Ashtoreth-nummers die ik postte op de USG pagina en gaandeweg leerden we elkaar beter kennen en begon hij mijn muziek ook in zijn radioprogramma te draaien. Daarna kwam de vraag om een album op te nemen, waarvan `Morana`, dat onlangs uitkwam, het resultaat is.

Portishead – We Carry On- from `Third`, Island Records

Portishead is een band die ik bewonder om de integere manier waarop ze met hun muziek omgaan. Ondanks het grote succes blijven ze experimenteren, nieuwe wegen inslaan en zijn ze meesters in het scheppen van sfeer en emotionaliteit.

Traumasutra -Angels Guide The Way To Our Harbor (remix II)- from `Angels Guide The Way To Our harbor`, Deer Trail Records / Dislocation Deity

Peter de Koning, meesterbrein achter Traumasutra en aanverwante projecten, lid van Hybryds, Dark Poem, Somerkoning, en zoveel meer is een veelzijdig en in mijn ogen ondergewaardeerd muzikant en geluidsbricoleur uit de Belgische scene. Deze track is zijn remix van de lange track `Angels Will Guide The Way To Our Harbor`, die ik opnam met TCH voor het gelijknamige split album. We plannen in de nabije toekomst een samenwerking waar ik erg naar uitkijk.

H.U.M. -Under Neith- from `Trinity Way`, Rocket Records

H.U.M. is een internationaal gezelschap (UK, IT, FR) dat ik voor het eerst leerde kennen op een van de huiskamerconcerten die ik regelmatig in mijn living organiseer. Het trio zorgde die avond voor een opzwepende en hypnotiserende mix van elektronica, noise, field recordings en experiment in de ware traditie van de sjamanistische reis. Tijdens mijn tournee in Engeland was ik te gast op hun online radioprogramma als live act en sindsdien kruisen onze paden zich regelmatig. Ze maken deel uit van de bruisende muziek scene in Bristol en zijn gerelateerd aan GNOD en hun vele zijprojecten.

The Hare and the Moon – Come Unto The Corn- from `Wood Witch`, Reverb Worship

Weer een muzikant die ik online leerde kennen en die me als eerste een nummer van hem liet remixen. Hij maakt deel uit van de, vooral in Engeland, groeiende Folk Horror Revival scene. Hij vermengt middeleeuwse ballades en folk originals met fuzzy gitaren, onheilspellende sirenezang en sinister klinkende percussieve elementen die allemaal bijdragen aan het filmisch aandoende eindresultaat.

Tiloh -Remembrance- ,unreleased

Dit duo uit Noorwegen ben ik op het spoor gekomen via soundcloud en ik was onmiddellijk gefascineerd door hun fusie van Doom Metal, avant-garde, neoklassiek en folk die in dit nummer zeer mooi tot uiting komt. Ook met hen zijn er plannen voor een samenwerking.

Sum of R -The Doubling- exclusive preview from the forthcoming album `Orga`, Cyclic Law / Czar of Crickets Productions

Reto Mäder, de bezieler van dit project, was enkele jaren geleden te gast op het Garden Of Drones festival ten huize Bart `Barst` Desmet en maakte grote indruk op mij met zijn soloset bestaande uit repetitieve ritmes in een sferische omlijsting. Hij biedt ons hier een exclusieve en zeer beklijvende track van zijn aankomende release aan.

Neurosis – Prayer- from `Sovereign`, Neurot Recordings

Deze band behoeft geen introductie en was doorheen de jaren van grote invloed op mijn muzikale pad. Neurosis kan als geen ander de luisteraar meenemen in een dynamische, contrasterende en eclectische mix van stijlen en sferen zonder daarbij onsamenhangend over te komen. Geen enkele band kan het concept `lijden` muzikaal zo goed uitdrukken als zij. Ik koos bewust voor deze track omdat het ook de spirituele dimensie van hun muziek en teksten verduidelijkt. En het is dat laatste dat ook bij Ashtoreth een belangrijke plaats inneemt.

Stratosphere -Accepting the Aftermath- from `Aftermath`, Project Records

Ronald Mariën is een Belgische drone broeder waarmee ik onlangs een track opnam en met wie ik in maart een mini toer ondernam. Ik houd enorm van spanning en dissonantie in muziek maar wat me zo aantrekt in zijn muziek is nu net het melodieuze en het harmonieuze. Zijn sfeervolle ambientstukken zijn ideaal om bij weg te dromen en tot rust te komen.

Jason Van Gulick -Entelechy 3 from `Entelechy`, Idiosynchratics Records

Jason Van Gulick speelt drums bij o.a. Wolvennest en Aluk Todolo maar is me vooral bekend om zijn fantastische solo werk. We delen een verleden in de metal/hardcore scene en kenden elkaar nog uit die tijd. Toen ik in 2013 de tweede editie van ‘Ceremony Of The Ascension’ festival aan het samenstellen was, ontdekte ik zijn solo project en vond dat dit niet mocht ontbreken tussen alle andere ambient / drone acts. Ik noem zijn muziek `geluidsarchitectuur` omdat hij via zijn drums en effecten ruimtes lijkt te creëren die de luisteraar omvat en in het niets laat verdwijnen.

Matthieu C. Verges – Eau Des Lenteurs from `Viva Sainte`, self released

Ik wilde deze playlist graag met iets moois en rustig afsluiten en vond deze korte track van Matthieu C. Verges perfect passen. Ook hij was ooit te gast bij me thuis en speelde daar een heel mooie en ingetogen set die het publiek volledig tot stilte dwong. Zijn eenzame gitaar gekoppeld aan poëtische spoken word is een interessante combinatie die heel goed werkt.

Nog meer luisteren?

unexplainedsoundsgroup.bandcamp.com/album/morana

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!