Mixcloud Monday: Gogbot 2016

Traditiegetrouwe opener van de najaarsfestivals is Gogbot in Enschede ! Muziekprogrammeur Sven Schlijper-Karssenberg licht toe hoe hij een muzikaal programma in het teken van post-singularity heeft samengesteld.

Traditiegetrouwe opener van de najaarsfestivals is Gogbot in Enschede ! Muziekprogrammeur Sven Schlijper-Karssenberg licht toe hoe hij een muzikaal programma in het teken van post-singularity heeft samengesteld.

“Post-singularity dus; de machines aan de macht en waar blijft de mens dan? En daarmee: wat de mens maakt, voortbrengt – ook aan kunst en muziek? In een coma white out flash, wellicht? De Engelse auteur JG Ballard is misschien nooit ver weg dan. Dystopie misschien, maar wel van de soort waar je onwillekeurig als een mot door een gloeilamp toe aangetrokken wordt. Al volgt de dood erop.
SAMUEL KERRIDGE maakte een paar jaar geleden in de Berlijnse Berghain zeer diepe indruk. Zijn schurende en knarsende sonic instruments of war stellen de grote vraag pregnant centraal op de dansvloer: zijn we alleen, of: zijn we samen? Onder het adagium ‘Always Offended, Never Ashamed’ bracht hij drommen bijeen, als zwermen die op de ‘Fatal Light Attraction’ afkomen. Kerrigde is daarmee de verklanking bij uitstek voor mij van post-singularity thema. Dé headliner dus. Dé man die het geluid van nu én over een tijdje al in zich verenigt. De avant-garde, de avant-now en de protagonist van het dán: de open einden, de futurist, de Marinetti ook, van onze tijd – met eigentijdse Intonarumori.
SHAPEDNOISEs techno-noise scheurt richting post-apocalyps maar weet bijna rhyzomatisch toch nog genoeg lijnen met de tegenwoordige tijd te houden om het spoor vooralsnog niet helemaal bijster te spelen. ‘A grinding halt’ kan gepaard gaan met de nodige horten en stoten, vonken ook en daarin is MARTIN MESSIER specialist. Tactiliteit staat voorop. Het lichaam helemaal in beweging zetten, hoeft niet gepaard te gaan met forse volumes en lage frequenties. THOMAS ANKERSMIT pakt het tastbare heel anders aan. Hij vuurt tonen af die je binnenoor laten trillen. En dat gaat mee muziek maken. Jij musiceert dus als instrument in ANKERSMITs spel. En daarmee drukt de in Berlijn woonachtige Nederlandse experimentele maestro je met het oor op de feiten: wordt je niet vaker zodanig gemanipuleerd dat je je eigen zintuigen niet langer ‘blind’ kunt vertrouwen? Geloof me: je weet – letterlijk – niet wat je hoort!

ROGER ROTOR laat de machines recht door zee en crunchy razen, voor wanneer er echt ‘vierkant’ gedanst moet worden. Ik word er al onrustig van. Net als van de zware bass-music die RACHEL GREEN serveert. PIKZWART de nacht door komen we SHED en MATRIXXMAN tegen. No sleep till the beat finally drops. Hardware in de schurkende overdrive wordt geleverd door ANSOME, DJ FLUGVEL OG GEIMSKIP doet dan weer het licht en de regenboog aan; wellicht ietwat naïefjes gloort er theatrale schijn die misschien vervaarlijk bedrieglijk is (ben er al bang voor). Als een ware battle tussen mens en machine presenteert DLM | Delay Line Memory een zoektocht naar – wederom – een unificerende stem die ons misschien samenbrengt, maar dan in licht, kleur, ritme, textuur – direct trouwens, als aanval op de illusie. Mokerslag, zo kaal en toch welluidend, zo stelde ik al eerder op zeker vast.
Dromen van een toen dat nooit kwam en de middelen van weleer inzetten voor je visioenen van nu en verder: ARMA AGHARTA duikt de Sovjet-machinerie in en bouwt kunstige palindromen van stemkunst, concrete klankpoëzie en dadaÏstische noise. Maar het kan best zijn dat er toch weinig meer is dan drums en bassen – weet ik veel?! Maar dat verveelt al snel. In een vierkwart. Of four to the floor. Of syncope. Ratelen gaan ze, arm in arm; break na break. Laat dat maar aan CYANTIFIC over. Ook bij MOB TACTICS laten we de snares klappen en de woofers pompen.

Kortom: vragen en vraagtekens en we zochten en vonden karrenvrachten aan mogelijke antwoorden. Die komen samen onder het thema en laven zich aan het Gogbot-motto: Shock Your Senses, want je gelooft je oren en ogen niet, tenminste: daarvoor heb ik willen zorgen met een gevarieerde staalkaart aan muzikale uitdaging des Gogbots anno nu. En stiekem hebben we daarbinnen dan toch een knijter van een super headliner in de persoon van mijn persoonlijke ‘half-god/half-machine’ Samuel Kerridge. Ach, wie weet, ben ik ook gewoon een motje dat er zo ondoordacht op afvliegt, maar dodelijk vermoeiend zal het zeker niet zijn in Enschede!”

Gogbot, 8-11 september op diverse locaties.

Info & tickets: http://2016.gogbot.nl

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!