Mixcloud Monday: The Night of the Unexpected 2012

In september wordt The Night of the Unexpected gehouden. Deze avonden, die plaatsvinden op 6, 7 en 8 september, bestaan onder andere uit experimentele elektronica en conceptuele popmuziek. Optredens zijn kort en krachtig, waarbij de hele zaal wordt gebruikt. Komende editie is het de tiende keer dat The Night of the Unexpected is samengesteld door Roland Spekle. Hij licht de Mixcloud van deze week toe, bestaat uit artiesten die komende editie optreden. 

“Toen ik gevraagd werd The Night of the Unexpected samen te stellen, wilde ik een evenement maken dat uitsluitend nieuwe ontwikkelingen in de muziek zou laten zien. Musici met visie en met durf. Een evenement waar een elektronische act na een saxofoonkwartet staat en waar een show met laserlicht een koor opvolgt. Weg met de scheidingen tussen stijlen. Ook leek het me spannend als de saxofonisten in het midden van de zaal zouden staan en het koor vanaf het balkon zou zingen. Elke keer wordt je verrast en de muziek binnengezogen.”

notu

“De komende editie van The Night of the Unexpected staat bol van de experimentele en prikkelende concerten. Producer en DJ Jameszoo mixt beats, elektronische klanken en jazz. Tijdens The Night of the Unexpected zal hij een live set spelen met Gideon van Gelder waarbij hij gloednieuwe tracks van zijn nieuwe album gaat spelen.

Bij het Microphones Quartet van de Russische componist Sergey Khismatov, genomineerd voor de Gaudeamus Muziekprijs, spelen de slagwerkers van Tromp Percussion en Slagwerk Den Haag een deel van het fenomenale ‘Timber’. Hierbij spelen ze op houten instrumenten een minimal music compositie van Michael Gordon. Toen hij net als componist begon, reisde Steve Reich af naar Ghana om naar Ghanese percussiemuziek te luisteren. De echo’s daarvan zijn hier goed te horen. Bezwerende klanken die door de ruimte zingen.
Iemand die dan weer regelmatig met Philip Glass speelt, is de Amerikaanse trompetist Nate Wooley. De Volkskrant noemde hem ‘een van de spannendste en eigenzinnigste undergroundmuzikanten op North Sea Jazz Festival’. In de recensie was te lezen: ‘een concert van Wooley is een belevenis’. Verwacht geen gezellige riedels; voor Wooley is de trompet meer dan een blaasinstrument. Hij experimenteert met lipzettingen, likt het mondstuk en laat horen hoe tanden tegen koper klinken. Van een afstand blaast hij naar de microfoon die in zijn instrument verborgen zit. Soms laat hij het blazen zelfs achterwege en klinkt slechts de elektrische spanning tussen trompet en gitaarversterker. Zoef, zoef, zoef is dan het resultaat: hypnotiserende suizingen die ontstaan door een wiegende trompetbeweging.
Voor ‘Umbrae B’ ging componist Andrzej Kwiecinski anders te werk. Hij ging niet uit van toonhoogte en vorm, maar luisterde naar de muziek in zijn hoofd. ‘Umbrae B’ is genomineerd voor de Gauderamus Muziekprijs en wordt uitgevoerd door een strijkorkest van het Conservatorium van Amsterdam onder leiding van Jos Zwaanenburg, dat speciaal voor dit werk is samengesteld.”

6 september, Tivoli (in het kader van de Gaudeamus Muziekweek), Utrecht
7 september, Paradiso, Amsterdam
8 september, de Effenaar, Eindhoven, in samenwerking met Muziekgebouw Eindhoven en axesjazzpower

www.thenightoftheunexpected.nl

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!