728x90 MM

MIXCLOUD MONDAY: Luistertest Forest Swords

Matthew Barnes werd opgeleid als grafisch ontwerper. Sinds zijn ep ‘Dagger Paths’ in 2010 uitkwam, maakt hij ook naam als muzikant. Als Forest Swords maakt hij abstracte elektronica gekruid met dubinvloeden, psychedelica en verwijzingen naar groezelige soundtracks.

Forest Swords - Foto: Caroline Lessire
Forest Swords – Foto: Caroline Lessire

Als we Matthew Barnes in Brussel spreken, is hij behoorlijk vermoeid. De dagen ervoor trad hij samen met zijn bassist op in Amsterdam, Londen en Parijs. De weken daarvoor was hij dan weer samen met How To Dress Well op tournee in de Verenigde Staten. Met de ep ‘Dagger Paths’, die in 2010 verscheen, werd hij even in het chillwave-hoekje geplaatst. Onterecht. Na zijn vorig jaar verschenen album ‘Engravings’ dook die vergelijking dan ook niet meer op. ‘Engravings’ sloot een voor hem moeilijke periode af; hij werd tijdens het maken ervan namelijk lange tijd geteisterd door gehoorproblemen waardoor de muziek elke dag een andere klankkleur kreeg en de twijfel bij hem toesloeg. Toch bleef hij in zijn woonplaats Wirral, ten zuiden van Liverpool, schaven aan zijn muziek. Ondertussen werkte hij ook als grafisch ontwerper, waarvoor hij veel erkenning krijgt. Zo ontwierp hij de terecht geprezen hoes van ‘Engravings’.
Op zoek naar een rustige plek om de luistertest af te nemen, beleven we in de krochten van de Brusselse Ancienne Belgique een Spinal Tap-moment als we na het nemen van een verkeerde trap op een gesloten deur stuiten, en na een paar minuten verder ronddwalen de weg volledig kwijt zijn. Even later belanden we dan toch in zijn kleedkamer. Zijn vaste livebassist James ligt op een fauteuil te relaxen voor aanvang van de eerste van twee shows die dag. Een vriendelijke doch kordate tourmanager houdt een oog op de klok terwijl we Barnes de volgende nummers voorschotelden:

Lees het volledige interview in Gonzo (circus) #121

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!