Mixcloud Monday: 10 jaar Moving Furniture Records

Moving Furniture Records is in tien jaar uitgegroeid tot één van de succesvolste nichelabels van Nederland. Benjamin Van Vliet sprak met oprichter en bezieler Sietse Van Erve. Om alle aspecten van het label aan bod te laten komen maakte hij twee mixen. Eén maximaal en één minimaal.

Moving Furniture Records is in tien jaar uitgegroeid tot één van de succesvolste nichelabels van Nederland. Benjamin Van Vliet sprak met oprichter en bezieler Sietse Van Erve.

Wat is volgens jou de verklaring van de lange adem en het succes van het label?
“De lange adem en het succes van het label is denk ik vooral te danken aan mijn grote enthousiasme, de liefde voor de muziek en het uithoudingsvermogen. Een label runnen in deze tijden gaat helaas echt niet altijd over rozen.

Ik haal veel energie uit het kansen bieden aan – startende – muzikanten. Iedere keer het eindresultaat ontvangen blijft ook iets waar ik die energie uithaal en dus ook door wil blijven gaan.
Door het label heb ik ook hele toffe en fijne mensen leren kennen. Mensen waar ik nu goed bevriend mee ben en altijd goed contact mee heb.”

Wat was voor jou de reden om Moving Furniture te starten?
“Ik ben ooit begonnen met het label omdat er van twee bevriende muzikanten albums waren uitgekomen die met geen mogelijkheid te bestellen waren. Na een half jaar had ik eindelijk bericht hoe ik voor de releases moest betalen. Bij ontvangst bleek er ook nog van alles mis te zijn met de tekst op de artwork en toen dacht ik: ‘dat kan beter!’. Dat was in 2006.
Na lang nadenken, wikken en wegen  – tussendoor ook even afstuderen en werk zoeken – is het er in oktober 2008 na een goed gesprek met Frans de Waard echt van gekomen.
Eén van de twee releases – die van Accrual (Ruaridh Law (ook TVO en Rose & Sandy) & Alasdair Satchel) – hebben we uiteindelijk in 2014 uit kunnen geven. Van Erstlaub (David Fyans) hebben we andere releases uitgebracht.”

Hoe heb jij de muziekindustrie zien veranderen de afgelopen 10 jaar?
“In 10 jaar is er veel veranderd. Er lijkt een steeds grotere overdaad aan muziek te zijn. Uiteraard is het door streamingdiensten voor mensen steeds eenvoudiger geworden om muziek te luisteren. Ik heb wel het idee dat het daardoor het allemaal veel oppervlakkiger is geworden en mensen veel minder zelf gaan ontdekken. Meer gaan volgen wat de streamingdiensten aanraden.”

De volgende 10 jaar Moving Furniture: wie zijn de namen om in de gaten te houden in de microtonale-/dronescene en hoe zie/hoop je dat de scene zich gaat ontwikkelen?
“Pff, dit vind ik erg moeilijk om te zeggen, maar als ik kijk vanuit Moving Furniture Records wordt het vooral een steeds hechtere club aan artiesten waar ik mee samen wil blijven werken. Daarnaast zal ik blijven proberen nieuwe jonge artiesten aan te trekken. Daarbij hoop ik vooral ook meer vrouwen binnen het label te halen, want daar blijft het helaas nog erger achter.
Qua artiesten die we echt in de gaten moeten houden – uiteraard buiten de Moving Furniture Records artiesten om – denk ik vooral aan mensen zoals Sarah Davachi, Ellen Arkbro en Lea Bertucci. Een grote persoonlijke favoriet – die nog minder in de picture is gekomen -Catherine Lamb, net als Ashley Bellouin en Stefan Fraunberger. Nog een naam waarvan ik hoop dat hij de aandacht gaat krijgen die hij volgens mij verdient is Edgars Rubenis.
Natuurlijk zijn er nog wel veel meer, maar die lijst lijkt gewoon eindeloos, alleen in Nederland zijn er al zoveel fantastische artiesten te noemen. Misschien voor de Nederlandse fans een goed idee om daar al eens in te duiken (lacht).”

Hoe heb je je mixtape samengesteld?
“In eerste instatie probeerde ik in één mixtape alle verschillende facetten van het label – dus zowel de minimale drone als de meer glitchy en abstracte werken op te nemen – want anders dan mensen vaak denken is Moving Furniture Records echt niet alleen minimale drone muziek. Die mixtape was te lang. Dus heb ik nu twee mixen gemaakt, met verschillende thema’s.
De eerste heb ik Maximaal genoemd en daarin zitten artiesten die veel meer bezig zijn met ritmische elementen, dat gaat dus van ambient zoals Rose & Sandy en Philipp Bückle naar de abstracte electronica van Codespira1 en Bas van Huizen naar de noise van Gareth Davis & Merzbow.”

Tracklist
00:00 Rose & Sandy – Play Cat’s Cradle (Play Cat’s Cradle, 2010)
06:08 Philipp Bückle – Village Seen Through Trees (Paintings, 2018)
09:16 Codespira1 – Artefact – On My Feet (Artefact, 2016)
18:20 Gagi Petrovic – dp[a]4_v2.71 (dp[a] + hsh, 2017)
23:00 Haarvöl – A Remake Of Ourselves (for Bas Jan Ader) (Bombinate, 2017)
31:04 DNMF – Smelter (Smelter, 2018)
38:36 Bas van Huizen – Zinnesikkel (Waanzintraan, 2016)
47:58 Tasos Stamou – Homo Sapiens (Caveman, 2018)
53:52 Gareth Davis & Merzbow – Haihan (Atsusaku, 2016)

“In de tweede mix, die ik Minimaal heb genoemd, is het echt gericht op de drone, microtonale muziek en sound-art. Hierin dus artiesten zoals Modelbau, Kassel Jaeger, Zeno van den Broek en uiteraard mijn eigen werk als Orphax.”

Tracklist
00:00 BJ Nilsen – Table Of Hours (Focus Intensity Power, 2018 (forth-coming))
04:48 Ilia Belorukov – But Nobody Would Come (Nobody Ever Escaped From There, 2018)
10:40 Zeno van den Broek – Canon 2 (Paranon, 2018)
17:52 Orphax & Machinefabriek – Weerkaatsing (Weerkaatsing, 2017)
21:04 Matthijs Kouw & Radboud Mens – C (2, 2018, forth-coming)
30:24 Kassel Jaeger – Retroaction 3: processed controlled aerial feedbacks (Retroactions, 2018)
38:07 Orphax – De steiger met uitzicht op de Sint-Urbanus Kerk (Piano Music, 2018 (forth-coming)
42:12 David Fyans – (Left Hand) (Trübhand, 2017)
48:54 Modelbau – Four Squared Wheel (Four Squared Wheel, 2016)

“In beide mixes heb ik gekozen voor zowel oudere als nieuwe releases (incl. nog niet uitgekomen werk wat voor later dit jaar staat gepland).”

Meer

www.movingfurniturerecords.com
movingfurniturerecords.bandcamp.com

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!