Mind The Gap #92

1. Augst & Carl
Sexualverbrecher
Oben (Mille Plateaux)
Toen de Duitse cabaretier en auteur Matthias Beltz in 2002 overleed, liet hij een grote verzameling opnames uit de jaren 1990 na. Deze zijn door Oliver Augst en Rdiger Carl gebruikt als uitgangspunt voor hun bizarre mix van musique concrte en collage-elektronica, zoals in Sexualverbrecher.

2. Mittland Och Leo
Sandy Please
Exclusieve track (Ultra Eczema)
Mittland Och Leo zijn Antwerpenaren Milan Warmoeskerken (Flying Horseman, Blackie and the Oohoos) en Joke Leonare. Samen grossieren ze in extreem uitgepuurde synthbliss en ouderwetse ritmeboxen met veel echo. De vinylsingle Myland And Lion was al zeer gelimiteerd (tweehonderd exemplaren); het hier opgenomen ‘Sandy Please’ is een exclusiefje.

3. Edgar Wappenhalter
I Travelled Among Unknown Men
Split cd (Morc Tapes)
Zanger-gitarist Steve Marreyt was zowel medeoprichter van het Funeral Folk-collectief als een van de kernleden van het Belgische psychedelische en occulte dronefolk-ensemble Silvester Anfang (dat hij vorig jaar verliet). Inmiddels heeft hij het muzikale alter ego Edgar Wappenhalter. I Travelled Among Unknown Men is een zes minuten durende strandwandeling die hij met verstoorde gitaren, kapotte keyboards en ouderwetse tapeloops creerde.

4. Ti Femme
Funemployment
Planting By The Signs (Unfinished Business)
De in Amsterdam woonachtige Amerikaanse Helena Sanders is een succesvol multi-talent: schilder, illustrator, performer, muzikant. Haar door accordeon en indringende stem gedragen folky pop is bovenal intens, zoals in het solo gebrachte ‘Funemployment’.

5. Francesca Lago
On My Way Back From The Moon
Siberian Dream Map (On The Camper Records)
De Italiaanse Francesca Lago mengt op ‘Siberian Dream Map’ donkere folk, gotische rock en klassieke muziek. Ze krijgt daarbij hulp van cellist Zeno Gabaglio en drummer Francesco Miccolis. Zij weven een strak, inventief klanktapijt waar Lago’s donkere stem boven zweeft. Dat is goed te horen in het breekbare On My Way Back From The Moon.

6. Nils Frahm
Snippet
Felt (Erased Tapes)
De Duitse pianist Nils Frahm is hoorbaar klassiek gevormd, maar stoort zich geenszins aan stijlgrenzen. Rachmaninov en Chopin zijn hem evenmin vreemd als Machinefabriek en Peter Broderick. Het breekbare en welhaast romantische Snippet is afkomstig van zijn meest recente album Felt.

7. Brendon Moeller
Farmhouse
Echocord Jubilee Compilation (Echocord)
Tien jaar Echochord wordt gevierd met een verzameling onuitgegeven tracks van onder meer Fluxion en de Zuid-Afrikaan Brendon Moeller. Het recept is helder: het exemplarische dubtechno geluid van Basic Channel en Chain Reaction is doorontwikkeld tot een vorm met meer nadruk op achterliggende texturen dan het centraal stellen van climax of beat, zoals te horen is in Farmhouse.

8. Dibek
Thick Carpet Of Leaves
Phlox: 1st Annual Report (Phlox)
Phlox is een recent opgericht Weens label dat op 1st Annual Report een nieuwe generatie beatmakers met de focus op dubtechno en dubstep verzamelt. Dibek mengt in Thick Carpet Of Leaves techno en dubstep; het nummer wordt gedragen door een treurige synth die dark ambient-kenners direct zal herinneren aan Cold Hand In Mine van Bloodbox.

9. Ametsub
Solitude
The Nothings Of The North (Mille Plateaux)
‘The Nothings Of The North werd in 2009 al uitgebracht op het Japanse Progressive Form en heeft ook dankzij het gereanimeerde Mille Plateaux een wereldwijde release gekregen. Het album van de Japanner Ametsub, met daarop prijsnummer ‘Solitude, bevat clicks ‘n cuts, jazz, minimal techno, pianoriedels en ambient.

10. B.I.L.L. (Bell, Irmler, Liebezeit, Lippok)
World War 1
Spielwiese Zwei (Klangbad)
B.I.L.L. is het acroniem van de achternamen van vier muzikanten: de voornamelijk in wereldmuziekmiddens gekende meester van de Japanse fluit Clive Bell, Hans Joachim Irmler (Faust), drummer/percussionist Jaki Liebezeit (Can) en Robert Lippok (To Rococo Rot). Daarmee is de connotatie krautrock natuurlijk niet ver weg, zoals te horen in het door een repetitieve rockriff gedragen ‘World War 1’.

11. Wolves In The Throne Room
Woodland Cathedral
Celestial Lineage (Southern Lord)
De Amerikaanse avontuurlijke black metal-band Wolves In The Throne Room die zijn geluid verrijkt met postrock en ambient in een ecologisch en spiritueel kader, komt binnenkort met het nieuwe album ‘Celestial Lineage’. Het epische, melodieuze en trage ‘Woodland Cathedral’ is hiervan een voorproefje.

12. White Hills
Upon Arrival
H-p1 (Thrill Jockey)
White Hills is het sonische ruimteschip rond zanger/multi-instrumentalist Dave Weinberg (gitaar, mellotron, theremin, synthesizer), op H-p1 bijgestaan door Ego Sensation (bas, vocalen en synth), de ravissante Shazzula op synthesizer en drie (gast)drummers. White Hills verkent muzikale paden met wijds waaierende fuzzgitaren, hypnotiserende synthklanken en Teutoonse krautrockritmes. Zo ook op Upon Arrival.

13. Het Droste Effect
Balsem Voor De Oren
Het Droste Effect (Eigen Beheer)
Het Droste Effect uit Eindhoven bestaat uit Hermann Blaupunkt (gitaar, bas, studiotechnieken) en Thompson Dub (drums, percussie). Het duo debuteert met vier nummers, die invloeden uit postrock, mathrock, stoner en psychedelica verenigen. Balsem Voor De Oren is een psychedelisch stonernummer, dat van traag naar sneller, en terug, en weer heen gaat, gedreven door een verslavend ritme.

14. Weedeater
Mancoon
Jason… The Dragon (Southern Lord)
Het meest recente Weedeater-album ‘Jason… The Dragon’ kent oerdegelijke sludgesongs, volgens het beproefde recept dat het trio rond Dixie Dave gedurende jaren heeft verfijnd. Elke riff staat als een betonblok, maar heeft eveneens een zuiderse twang. Ook ‘Mancoon’ wordt (groten)deels gedragen door het gruizige basgeluid en de demonische rochel van Dave.

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!