Mausoleum

Amalie Bruun, de Deense schone die Myrkur belichaamt, toont met haar nieuwste plaat aan dat ze ook zonder veel omkadering prachtig kan zingen. Zeven nummers van haar fel bejubelde plaat ‘M’ krijgen namelijk een herwerking toebedeeld, aangevuld met twee nieuwe nummers (waarvan één cover) in dezelfde stijl. De negen nummers werden live opgenomen in het Emanuel Vigeland Mausoleum in Oslo, waar ze werd bijgestaan door een Noors meisjeskoor. Van haar blackmetalroots is niets meer te bekennen, ook niet van de invloeden die eerder nog wel haar werk inslopen van experimentelere bands als Ulver. Donkere ingetogen schoonheid primeert over de hele lijn. Het koor versterkt de zanglijnen van Myrkur en laat zo haar stem nog engelachtiger klinken dan ze initieel al klinkt. Niet dat de sfeer zo naar engeltjes ruikt, want het mausoleum waar de opnames werden gemaakt is een kille, ijskoude tombe versierd met morbide fresco’s. Gitarist Håvard (ex-Ulver, dus toch enigszins een behouden connectie) brengt lichte accenten aan, maar laat de eer vooral aan het pianospel en de stem van Myrkur. Bathory‘s ‘Song To Hall Up High’ (uit ‘Hammerheart’) is dusdanig verbouwd dat het perfect past binnen de etherische sfeer van deze al te korte plaat. Geruchten gaan dat Myrkur inmiddels aan de slag is gegaan om haar volgende plaat te voorzien van zeer snelle blackmetalpassages, om haar metalfans opnieuw op het verkeerde been te zetten. ‘Mausoleum’ is namelijk pure schoonheid, opgenomen in iets wat kan doorgaan als een bovengrondse hel. Bruun is een dame van contrasten, en daar houden wij wel van.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
Myrkur_Mausoleum
geplaatst:
wo 2 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!