Geluid

Cult Of Luna And Julie Christmas

Mariner

Artiest:Cult Of Luna And Julie Christmas
Titel:Mariner
Label:Indie Recordings
Distributeur:Bertus


Neurosis is al een tijdje een pijnlijke parodie van zichzelf geworden en mogen we tot nader order verder (blijven) negeren. ISIS staat al enkele jaren op non-actief en een reünie met zo’n naam lijkt in deze getroebleerde tijden écht geen goed idee. Aaron Turner heeft bovendien zijn handen vol met projecten zoals Mamiffer of Old Man Gloom. De bal lag dus in het kamp van Cult Of Luna, de derde topper van het postmetal/sludge-segment. Het laatste reguliere album van deze Zweden (‘Vertikal’) dateerde ondertussen al van 2013. In 2014 was er nog wel de vinylplaat ‘Eternal Music’, maar die werd eerder weggezet als een soundtrack dan als een volwaardig album. Dat interval hebben ze, zo bewijst ‘Mariner’, uitstekend gebruikt om de zaken (opnieuw) scherp(er) te zetten. Herbronnen, heet zoiets. Niet alleen waren er in alle stilte doorgevoerde significante wijzigingen in de line-up; voor ‘Mariner’ werd de vocale hulp ingeroepen van Julie Christmas, de voormalige flamboyante brulboei annex mystieke fluisterfee van de Amerikaanse bands Made Out Of Babies en Battle Of Mice. Dat blijkt een meesterlijke zet die het geluid van Cult Of Luna danig open wrikt. Er is duidelijk chemie tussen het stemgeluid van Christmas en de gekende logge, maar even goed bij momenten zweverige sound van de Zweden. Er is contrast én synergie, hoe vreemd dat ook moge klinken. Er is (metal)brutaliteit en sluimerende schoonheid. Vijf tracks: meer zijn er niet nodig om van ‘Mariner’ een van de beste uit hun discografie te maken. Openen wordt er meteen gedaan met het hoogtepunt ‘A Great Call’. Wat begint als een ambient trip into space – niet toevallig ook het concept van het album – barst vervolgens open als een kosmische oerknal. Ook het thema leent zich perfect tot aanknopingspunten met het vroege werk van Pink Floyd en Hawkwind. Johannes Persson brult de longen uit zijn lijf, verdrijft elke mogelijke demon en jaagt zijn ziel daarbij door de speakers – terwijl Christmas met haar stem zalft en troost. Op ‘Chevron’ is het de beurt aan Christmas om haar duivels te ontbinden. Die alles verschroeiende intensiteit houdt stug aan tot het laatste nummer; wat overblijft na een uur is pure verbazing.

Reacties