Männerfreundschaften Und Metaphysik

Stephan Otten en Oliver Klemm vormen al sinds 1999 het instrumentale duo Sankt Otten uit Osnabrück. In die bijna twee decennia evolueerden ze van muziek die neigde naar triphop richting ambient, krautrock, soundscapes en drones of een mengeling daarvan. In het begin was er nog regelmatig een derde of vierde groepslid, maar dat is sinds 2004 niet meer het geval. Na wat zoeken en platen uitbrengen bij kleinere labels heeft Sankt Otten sinds 2009 een vaste stek gevonden bij Denovali, een label waar ze qua esthetiek en klankkleur perfect passen. Samenwerkingen daarentegen is wel hun ding. Ze hadden al Jaki Liebezeit en Harald Grosskopf als gastdrummer en voor hun tiende album gingen ze in zee met N (Hellmut Neidhardt). De eerder experimenteel gerichte gitarist past eigenlijk perfect bij het oorspronkelijke duo. Dat houdt van krautrock en elektronische ritmiek terwijl N meer te vinden is voor noise, ambient en drones. Straf aan de acht nummers die Sankt Otten en N voor dit album produceerden, is het feit dat op wat overdubs na de nummers berusten op pure improvisatie. De hypnotiserende drums in het dertien minuten durende ‘Massiere Die Maschine’ bijvoorbeeld klinken helemaal in harmonie met de bassynthesizer en de gitaren, zelfs al produceren die noisy aandoende geluiden. ‘Heile Welt’ ligt eerder in het verlengde van wat Brian Eno uit zijn apparatuur wist te halen. Het trio laveert daarmee voortdurend tussen krautrock-elektronica en dromerige ambientdrones, die telkens worden doorbroken en opgeschrikt door de bijdragen van N. Net die bijdragen zorgen voor een verbreding van het universum van Sankt Otten. En dat is natuurlijk net de bedoeling van een geslaagde samenwerking. Missie geslaagd.

tekst:
Patrick Bruneel
geplaatst:
ma 7 jan 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!