Mak

Na het vierde album ‘Mak’ houdt Rooie Waas het voor gezien. In het zevenjarig bestaan is volgens het persbericht ‘muzikaal onderzoek gedaan naar de staat van popmuziek en de maatschappij die dergelijke muziek faciliteert’, en dat was in de praktijk de kont tegen de krib gooien. Met snoeiharde, hoekige beats en gortdroge, hijgerig poëtische constateringen van alledag, met als resultaat ongewoon dwarse en originele muziek die zeker live een bijzondere ervaring is. Was… Nog maar een keer mee te maken, als het drietal op 22 maart het afscheid viert in Mezrab, Amsterdam. Dan zetten Gijs Borstlap (stem, synthesizer, drumprogrammering), Mikael Szafirowski (synthesizer, drumprogrammering) en Gerri Jager (drums, drumprogrammering) een punt achter hun muziekavontuur. Maken ze zich er met ‘Mak’ makkelijk vanaf? Is de cirkel rond, de boodschap gebracht? ‘Mak’ lijkt in ieder geval nog het meest muzikaal, en minder radicaal dan de voorgangers, maar schijn kan bedriegen natuurlijk. Er is meer ruimte voor uitgebreidere teksten, er zijn boeiende ritmische uitstapjes, er is meer leegte en een warmer, menselijker geluid. Maar het is nog steeds lichtjaren verwijderd van een commerciële knieval, wat dat betreft hebben ze niets aan tegendraadsheid ingeboet. Ben benieuwd wat iedereen met de opgedane ervaringen gaat doen.

tekst:
Arjan van Sorge
beeld:
RooieWaas_Mak
geplaatst:
za 17 mrt 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!