Let Night Come On Bells End The Day

Sarah Davachi is de laatste jaren een veelgenoemde naam onder liefhebbers van de betere dronemuziek. Haar drones zijn opvallend gelaagd en tikkelen je oren op zo’n manier dat je nooit weet wat je nu precies hoort, behalve dat het moment na moment weer iets anders is, ook al gebeurt er aan de oppervlakte van haar muziek ogenschijnlijk heel weinig.

Op haar nieuwe album schopt ze haar eigen minimalisme wat overhoop. Naast twee pure dronetracks waarin ze excelleert als vanouds, serveert ze drie nummers waarin ze zowaar speelt met conventies van de pop en postrock.

‘Buhrstone’ wordt gedragen door een stuwend akkoordenschema dat voortdurend een climax of oplossing suggereert, die pas na acht heerlijke minuten komt.

In de korte opener ‘Garlands’ creëert Davachi een fascinerend speels duet tussen een melodieuze orgelpartij en de wolk van feedback en overtonen die ze uit die orgelpartij tevoorschijn weet te toveren. Zo blijft Davachi experimenteren op de milimeter.

tekst:
Benjamin van Vliet
beeld:
SarahDavachi_LetNightComeOnBell
geplaatst:
do 23 jan 2020

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!