Later … When The TV Turns To Static

Als Bruce Springsteen een Schot was en in zijn vroege jaren beïnvloed door Jesus And The Mary Chain, My Bloody Valentine, dan had ‘Tunnel Of Love’ waarschijnlijk geklonken zoals ‘Later… When The TV Turns To Static’. Het derde album van Glasvegas weekt in dezelfde melancholie en ellende als de Amerikaanse volkszanger, alleen zijn de donkere woorden hier gewikkeld in lagen aan echoënde en schriel piepende gitaren. Rauw en geleefde pop met een stevige Schotse snik, waardoor alles sowieso al oprechter en directer klinkt. James Allan heeft geleden of ziet leed in zijn directe omgeving en wij moeten dat weten. Soms in wat plastische, voorspelbare maar rake piano ballades (‘Choices’), andere momenten met scherp snijdende gitaren op de keel (‘Youngblood’). Het zijn de bekende ingrediënten voor een empathie opwekkende melancholische rockplaat, Glasvegas beheerst ze en zal er vast ook volle meezingende zalen mee krijgen. Maar ‘Later… When The TV Turns To Static’ wordt juist interessant wanneer van deze platgetreden paden  wordt afgeweken. Wanneer aan het eind van ‘Finished Sympathy’ bijna twee minuten atonaal de maag wordt omgedraaid, in het gebabbel dat in eens door de mix heen wandelt of wanneer een Keltisch folkmotief de basis legt onder ‘Magazine’. Dan onderscheidt het kwartet zich van de Snow Patrols van deze wereld en stijgt de band weer even tot de hoogte van het debuut om daar heel even zelfs over heen te gaan in de titeltrack, tactisch geplaatst aan het einde van de plaat.

tekst:
Tjeerd van Erve
geplaatst:
ma 5 jan 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!