Geluid

Harald Grosskopf & Eberhard Kranemann

Krautwerk


Artiest:Harald Grosskopf & Eberhard Kranemann
Titel:Krautwerk
Label:Bureau B
Distributeur:Sonic Rendezvous

Artiest:Schneider Kacirek Ft. Sofia Jernberg

www.bureau-b.com

De titel van het album van twee grootheden uit de Duitse elektronische muziek spreekt boekdelen: ‘Krautwerk’. Beide heren hebben een indrukwekkend curriculum, maar hebben elkaar pas voor het eerst in 2016 in levende lijve ontmoet tijdens een festival waar ze beiden een soloconcert gaven. Ze besloten om Düsseldorf en Berlijn, hun respectievelijke muzikale voedingsbodem, samen te voegen tot een vernieuwend soort elektronische krautrock. Harald Grosskopf speelde drums op de vroegste platen van Klaus Schulze, maakte een stel albums met Ashra en maakte soloplaten als Synthesist en Oceanheart. Eberhard Kranemann, ook wel Fritz Müller genoemd onder welke naam hij heel wat soloplaten uitbracht, was medeoprichter van zowel Neu!, Kraftwerk als Pissoff. We zeiden het al: ietwat onbekend klinkende namen die echter wel een grote stempel hebben gedrukt op het ontstaan van de krautrock. De zes nummers klinken net al het initiële opzet als een mengeling van beider werk, waarbij vooral afsluiter ‘Be Cool’ net zo goed een Kraftwerk-hitje geweest zou kunnen zijn. De vijf nummers die aan dit slotakkoord vooraf gaan, zijn speelser dan veel van aan hen verwante artiesten. Luchtiger ook, zelfs als het over de meer ambientgetinte fragmenten gaat. Meestal brengt het duo echter behoorlijk actueel klinkende techno die meermaals op de beentjes mikt. Dat hadden we van deze twee anciens absoluut niet verwacht. Ook helemaal nieuw is ‘Radius Walk’ van het duo Stefan Schneider en Sven Kacirek, die maar meteen de Zweedse zangeres Sofia Jernberg hebben uitgenodigd om aan drie van de acht stukken een menselijke stem toe te voegen. Jernberg is een veel gevraagde zangeres die zowel van traditionele Zweedse folk als van improvisatie houdt. Schneider en Kacirek leerden haar kennen via de Keniaan Ogoya Nengo, voor wie ze eerder productiewerk hebben verricht. Schneider (ex-Kreidler, To Rococo Rot) zet zijn gebruikelijke elektronica in, maar laat zich vooral meeslepen door de ritmes die Kacirek neerzet, die behoorlijk zijn beïnvloed door zijn werk met voornoemde Keniaan, wat wil zeggen: tribale ritmes. Daardoor krijgt ‘Radius Walk’ in de instrumentale stukken (vijf) een ietwat zwoel en loom karakter, terwijl in de nummers met Jernberg het gedeeltelijk geïmproviseerde en experimentele centraal staat. Die veelzijdigheid is meteen de sterkte van de plaat, die ook nog eens quasi perfect werd opgenomen.

Reacties