Konono N ° 1 Meets Batida

De Congolezen van Konono No1 zijn na ‘Assume Crash Position’ terug met een nieuwe plaat vol met hun kenmerkende traditionele duimpianoklanken en jungletechno. De poulains van producer en ontdekker Vincent Kenis zijn de studio ingedoken, dit keer in Lissabon met Pedro Coquenão alias Batida, een Portugese producer die voor zijn Batida-project altijd inspiratie zoekt in Angola. Op deze plaat wordt de versmelting opgezocht tussen de klank van Konono N°1 en de Angolese sferen van Batida. Niet zo vreemd ook, want de leden van Konono N°1 komen uit de Bakongo, de grensstreek met Angola en passen zich moeiteloos aan. Dat is al direct te horen in de sterke openingstrack ‘Nlele Kalusimbiko’ met de Angolese rapper AF Diaphra en de Portugese gitarist Papa Juju van de band Terrakota, aangedreven door elektronische beats. Dit wordt stevig doorgetrokken in ‘Yambadi Mama’ met dwarse kuduro-beats om halverwege om te slaan naar experimentele effecten met heerlijke zware nagalm. Er wordt wat gas teruggenomen in ‘Tokolanda’ in de traditionele Konono N°1 sfeer om voorbij de helft nog tot een broeierig slot te komen. In ‘Bom Dia’ horen we handklapbeats met bezielde achtergrondzang van Selma Uamusse . ‘Kinsumba’ is een experimentelere track die zich met zwaardere percussie in een ruigere sfeer laat zetten van donkere oerwoudsferen. De klapper en langste track van de plaat is ‘Nzonzing Familia’ met Batida zelf als zanger, een track van elf minuten die traag opbouwt om halverwege heviger slagwerk, meer bas en effecten erin te gooien. In het percussieve ‘Um Nzonzing’ komt de kuduro-rapper Sacerdote nog een straffe duit in het zakje doen. Versterkt door de percussie, elektronische beats en effecten van Batida krijgt het Konono N°1 geluid extra haar op de tanden en dat is geen misser gebleken. Perfect voer voor de dansvloer kortom.

tekst:
Seb Bassleer
beeld:
Konono_No1_Konono_N__1_meets_
geplaatst:
zo 18 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!