Kollektion 05

We hebben het op deze pagina’s al ettelijke keren gehad over het werk van Conrad Schnitzler. Bureau B doet er dan ook alles aan om zijn pionierswerk opnieuw onder de aandacht te brengen. Deze keer komen ze met twee platen, waarvan de eerste uitkomt in de prestigieuze ‘Kollektion’-reeks. Bureau B geeft voor elk deel de keuze in handen van een persoon die zich heel sterk verwant voelt met een artiest of met de output van het label. Tim Gane (Stereolab) en Richard Fearless (Death In Vegas) mochten zo de catalogus uitspitten om een verzamelaar samen te stellen. Holger Hiller en Lloyd Cole putten respectievelijk uit het werk van Populäre Mechanik en Hans-Joachim Roedlius. Thomas Fehlmann was ooit een leerling van Conrad Schnitzler, wiens werk hij mocht doorgronden om er de volgens hem beste stukken uit te kiezen. Fehlmann maakte na de lessen bij de grootmeester naam met Palais Schaumburg en The Orb. Hij koos zestien stukken die eigenlijk een mooie instapper vormen voor wie niet of weinig vertrouwd is met het indrukwekkende oeuvre van Schnitzler. Nummers die nauw verwant zijn met de Neue Deutsche Welle, experimentelere stukken alsook trance-opwekkende synthesizermuziek: het staat er allemaal tussen. De nummers blijken ook heel duidelijk tot zijn eigen invloeden te behoren voor zijn latere, succesvolle bijdrages bij The Orb. De Con-Struct reeks bekijkt het werk van Schnitzler vanuit een heel andere hoek. Schnitzler maakte gedurende zijn leven bijna elke dag opnames van specifieke geluiden die hij ontdekte bij het bespelen van één van de vele synthesizers uit zijn collectie. Zo collectioneerde hij een immense bibliotheek aan geluiden, waaruit hij in livesituaties geregeld putte. In 2010 kreeg Jens Struever van het m=minimal label toegang tot die bibliotheek. Zelf deed hij een eerste greep om met die geluiden nieuwe nummers te maken, waarna het idee werd omgevormd tot een serie. Na Andreas Reihse (Kreidler) is het nu de beurt aan Kurt Dahlke (Pyrolator, Der Plan) om met die verzamelde geluiden nieuwe nummers te maken. Twaalf stuks zijn het geworden, die een heel andere insteek verlenen in het oeuvre van Schnitzler. Dahlke maakt er zowaar net niet swingende techno mee, donkere muziek die zo de Berlijnse alternatieve discotheken in kan. Verrassend en zeer goed gedaan doet Dahlke eigenlijk wat we zelf reeds meenden te horen bij het oorspronkelijke werk: hier zitten floorfillers tussen, dit is techno, en dan meteen van de allerbeste soort. Het trio Qluster bestaat voor de opvolger van ‘Antworten’ uit 2012 uit drie pianisten: Hans-Joachim Roedelius, Onnen Bock en Armin Metz. Drie Steinway’s vormen het materiaal waarmee de drie pianisten neoklassieke muziek maken die net niet binnen de lijntjes kleurt. Ingetogen en atmosferisch musiceren ze soms net door en over elkaar heen, waardoor ‘Tasten’ net weer dat tikje anders klinkt dan we zouden verwachten.

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
ConradSchnitzlerCo_Kollektion05
geplaatst:
do 29 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!