Sloks - (c) Bart Marescaux

Knallen in The Pit’s

Knaldrang is het modewoord van het moment. Poetin is een gevaarlijk klein kind dat altijd zijn zin moet krijgen, is de meest actuele zin.

Knaldrang hebben wij liever niet. Een gezonde stevige stoelgang is ons dierbaarder dan een sessie het vliegend schijt, tenzij we het recht in de muil van de Russische despoot / psychopaat mogen mikken. Soit, ondanks alle gebeurtenissen die ons leven heel sterk overhoop zouden kunnen halen, bleven we onszelf trouw en kwamen rijkelijk te laat aan in de Pit’s, voor het eerst dit jaar.

Mishandelde microfoondraad

Het plaatselijke The Insecure had de avond mogen openen. Wij kwamen gewoon te laat, babbelden wat met Buddy Fuzz over het feit hoe blij we waren dat het optreden van zijn band Sloks kon doorgaan (het was op het nippertje, die code oranje) en de belofte dat we een stukje over het concert zouden tikken. Een blik op hun merchstand maakte er ons op attent dat vinyl niet pokkeduur hoeft te zijn (18 euro voor ‘Holy Motor’ of ‘A Knife In Your Hand’). Ze hadden er ook eentje mee die we nog niet hadden, een eerbetoon aan Subsonics, een band die ooit in de Pit’s passeerde, vernamen we van hen die het indertijd organiseerden. En daar bleek een nummer van Sloks op te staan. Daarvoor alleen al het aanschaffen waard, want ja, we zijn een beetje fan van Sloks.

Dat waren we al toen we ze in de Pit’s voor het eerst zagen in 2019, toen Ivy Claudy meer zin had om haar nek te mishandelen met de microfoondraad dan om lieflijk te wezen (dat doet ze na de show). Buddy Fuzz ranselde zijn gitaar als geen ander, terwijl de toenmalige drummer zijn best deed om de capriolen van het tweetal te volgen.

Demonen

Hun tweede album was nog straffer en wat blijkt? Dat was ook het geval met hun show. Ze lijfden de net als zijzelf uit Turijn afkomstige Tony Machete in als nieuwe drummer en dat is duidelijk een zeer goede keuze. Sec en afgemeten mept hij op zijn vellen, geen tik te veel maar des te efficiënter. Het zorgt ervoor dat Claudy zich nog meer dan voorheen kan toeleggen op het loslaten van haar demonen middels geschreeuw, geroep, gefluister, bizarre klankuitingen en zo nu en dan een marsje meppend op haar trommel of tamboerijn. Ze was dit keer dermate gefocust, springend op de toog, in het publiek, dat ze bij momenten bijna vergat dat ze meestal een act doet met haar microfoondraad. En Buddy Fuzz? Wat een geluid krijgt hij uit zijn gitaar. Punk met noiserock vermengd, feedbackend als Sonic Youth in zijn beste dagen en door zijn toedoen uitkomend bij bands als The Gories, Cheater Slicks, Chrome Cranks (beiden hebben een nummer getiteld ‘Burn Baby Burn’)  en Fireworks.

Wie ons een beetje kent weet dat we er geen tekeningetje van een boom bij moeten maken om te concluderen dat we zeer erg hebben genoten van deze show. Het was bovendien ook nog eens bakje vol (of bakje leeg als het over de vele bakken door allen geconsumeerde Blauwkes gaat).

Op naar de volgende.

Gezien: Sloks + The Insecure – Pit’s, Kortrijk – Dinsdag 22 februari 2022
Tekst: Patrick Bruneel – Foto’s: Bart Marescaux

tekst:
Patrick Bruneel
beeld:
sloks4
geplaatst:
zo 27 feb 2022

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!