Kaaistraat 27

Huizen van overledenen leegmaken is een industrie op zich. Maar gelukkig is er niemand uit deze sector vroegtijdig uitgerukt naar de Kaaistraat 27, ergens in Oost-Vlaanderen. De inboedel bestond immers uit een immense verzameling zorgvuldig geordende elektronische instrumenten en apparaten. De Kringwinkel werd op afstand gehouden, en in plaats daarvan werd via een tentoonstelling ‘Herzamelen’ door verschillende audiovisuele kunstenaars passend eer betoond aan de verzameling en de betreurde verzamelaar. Zo ook gitarist Leroux en pianiste Van Haegenborgh, die hun geliefkoosde instrumenten subtiel laten resoneren tegen loops van geërfd elektronisch gezoem en gepruttel. Er zijn ook vage concrete tegenklanken, die laten vermoeden dat er toch iemand het opruimen niet laten kan. De vijf tracks op deze op zestig exemplaren gelimiteerde cassette (of download), dragen prachtige oer-Vlaamse titels als ‘Koer’ of ‘Voorplaats’. De hoes is minimaal en no-nonsens, maar toch wordt de koper deelgenoot-erfgenaam gemaakt in het totaalconcept, want alle vintage cassettedoosjes zijn gerecycleerd uit de collectie. ‘Kaaistraat 27’ is echter meer dan een goed verhaal of een charmante persoonlijke groet: ‘Salon’ is zelfs een voorlopig muzikaal hoogtepunt in de dreunsfeerafdeling van dit Gentse cassettelabel. We beloven dat we er geen gewoonte van zullen maken, maar dit keer heeft Wool-E ons oprecht kunnen ontroeren.

tekst:
Peter Vercauteren
geplaatst:
do 20 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!