Juguya

Zanger en bespeler van de ngoni (een snaarinstrument dat boom en geit in zich verenigt) Sanou Mamadou begon zijn carrière op achtjarige leeftijd als danser. Vijfendertig jaar later heeft hij zich onder de naam Baba Commandant ontwikkeld tot de charismatische frontman van The Mandingo Band. Op ‘Juguya’ laten ze horen waar ze toe in staat zijn. Volgens de begeleidende tekst mag Afrobeat de inspiratiebron zijn, het gezelschap ziet zijn missie gelukkig aanzienlijk breder. Meest in het oog springt het gitaarwerk: dit is heldendom op zes hachelijke snaren. Het streven is extase die tot voorbij de ionosfeer reikt, in verbazingwekkende kleurenpracht. En als we die voor even achter de rug hebben, trekken ze het wapen van de eindeloze, trance-opwekkende herhaling. Alles met een vervorming die je doet twijfelen aan de werking van je zinnen. Mamadou zelf gaat in zijn zang graag tot het uiterste. Hij brult als een bronstig monster, stoot diabolische lachjes uit die Screamin’ Jay Hawkins lijken te willen onttronen. Hij gaat tekeer als een prediker die aangesloten is op het elektriciteitsnet, met saxofoon en gitaar als waanzinnige vleugelspelers. Kalm blijven alleen de bassist en de drummer, al poken ze in alle rust het vuurtje onder de band wat hoger op. Mamadou weet wat er te koop is in Afrika. Hij heeft kennis genomen van Ethio-jazz, van de razende snelheden die de muziek in Madagascar bereikt, van de uitzinnig gonzende kalimba’s uit Congo. Hij geeft het allemaal een warm plekje in de muziek. Op het omslag prijkt hij als een medicijnman met een bom als hoofd. Hij weet het: ‘Juguya’ is muzikale dynamiet. Tot je nemen en met een gerust hart laten ontploffen.

tekst:
René van Peer
beeld:
Baba_Commandant__T_Juguya
geplaatst:
zo 2 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!