Ji Ameeto

Niet verwonderlijk dat de Brusselse cultband Babils opduikt bij Sub Rosa, een vrijhaven voor allerhande stuff uit de grootstedelijke context die tussen de genreplooien valt. De band werd einde jaren 1990 al opgericht door Gabriel Séverin en Michel Duyck, die de band daarna leidden als een soort van experimenteel labo. De maandelijkse repetities werden integraal opgenomen en vormden al enkele keren de bron voor albums. ‘Ji Ameeto’ is nog maar het vierde album van de band, en het eerste sinds het overlijden van Duyck in 2014. Het laat een band horen die wars van trends z’n ding doet, uitpakt met een stijl en sound die duidelijk geworteld is in de jaren 1970 en 1980. De titeltrack en ‘C’Est La Raison Pour Laquelle Nous Ne Cesserons Jamais De Recommence’ hebben een vergelijkbare duur (zestien minuten) en zetten in op totale hypnose, al gebeurt het wel in afwijkende versies. Het eerste koppelt kraut en wave aan elkaar met een haast mechanische wentelbeweging waar gedeclameerde Franstalige zang, percussie, uitgesmeerde trompeteffecten en andere geluidjes aan toegevoegd worden. Het tweede luik is al net zo repetitief, maar klinkt groovier en funkier, al lijkt het net als het andere deel vooral verankerd in de kale postpunk en grootstadswave van de late jaren 1970 en vroege jaren 1980. Aanpak en sound lijken bij eerste beluistering daardoor misschien wat gedateerd, maar de invulling is eigenlijk opvallend tijdloos en wordt aangedreven door een ritmesectie die uitblinkt in efficiëntie en puurheid. Kortom: geheimtip.

tekst:
Guy Peters
beeld:
Babils_Ji_Ameeto
geplaatst:
wo 21 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!