Imperfect Forms

Componist-muzikant Kenneth Kirschner is een eigenwijze man, in prettige zin. Zo brak hij zijn studie componeren af omdat hij de academische benadering te star en te beperkt vond. Een ander voorbeeld: hij stelt zijn muziek vrijelijk beschikbaar. Zijn site vormt een enorm archief, waar in principe al zijn composities te beluisteren zijn. Biografische informatie en compositorische overwegingen vind je niet op de site, want wat Kirschner betreft gaat het niet om de componist. Cd’s die hij uitbracht – onder meer bij 12K – vermelden dat de muziek gebruikt mag worden. Na het afbreken van de studie heeft hij een eigen stijl ontwikkeld. Kern daarvan is het gebruik van piano en elektronica voor abstracte composities die bestaan uit verspreide en geclusterde pianonoten, vervormingen, resonanties, drones en niet in het minst stiltes. John Cage en vooral Morton Feldman zijn belangrijke leermeesters. Het overgrote deel van de composities draagt als titel slechts de datum waarop hij aan het stuk is begonnen; een andersoortige titel zou interpretaties kunnen sturen. Het omvangrijke project ‘Imperfect Forms’ van Tobias Fischer lijkt enigszins in tegenspraak met de ‘anti-ego’-opstelling van Kirschner. Een boek, vier muziekcompilaties en drie video’s: dat klinkt als een ruim voetstuk. Wie maalt daar echter om met zoveel boeiends, waarvan het boek en de ‘remix-compilatie’ gratis te downloaden zijn. Het boek, 189 bladzijden, bestaat uit een groot aantal, toegankelijke interviews en essays. De verzamelaar ‘Imperfect Forms’ bevat interpretaties van en reacties op de composities door twintig collega’s, waaronder Ambrose Field, Dirk Serries, Maps and Diagrams, Monty Adkins, Orphax, Stefan Goldmann en Tomas Phillips. Daarin komt overigens relatief weinig stilte voor, wel veel (gelaagde) drones en gruizige elektronica; de sfeer loopt uiteen van kalm en subtiel, zoals bij Shinkei of Billy Gomberg, tot druk, spannend (Anne Guthrie), zelfs onheilspellend (Erdem Helvacioglu). Het project omvat verder onder de titel ‘MM/DD/YY’ drie compilaties met Kirschners muziek; daarvan zijn er twee door de man zelf samengesteld en een door projectredacteur Fischer. Laatstgenoemde heeft vooral kortere composities gekozen, om een bredere introductie tot het werk te kunnen bieden. Het is ook zeker lonend om de video’s te bekijken, want het zijn mooie en interessante visuele reacties op de muziek, gemaakt door Dmitry Gelfand & Evelina Domnitch, Adkins met Julio D’Escrivan en Sawako. ‘Imperfect Forms’ is een multimediaproject dat op alle fronten de aandacht waard is.

tekst:
Robert Muis
beeld:
Kenneth_Kirschner_Imperfect_Forms_di
geplaatst:
di 4 aug 2015

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!