III

De samenwerking van Sasha Ring (Apparat) en Gernot Bronsert en Sebastian Szary (Modeselektor), die tijdens een gezellig avondje in 2003 begon, is inmiddels aan haar derde album toe en heeft de twee afzonderlijke projecten overvleugeld, mede door een aansprekende live act, waarin Ring als primaire vocalist de rol van frontman op zich neemt. Als invloeden worden soundtrackcomponisten als John Williams en Hans Zimmer genoemd en het is inderdaad een cinematografische dynamiek die de kracht vormt van deze muziek. Ook het vele optreden heeft ongetwijfeld verder bijgedragen aan de publieksvriendelijkheid van de composities, want niet alleen qua beeld, ook qua geluid past Moderat prima tussen klassieke dance-acts als Kraftwerk en Faithless: elektronische pop met een alternatief randje, bombastisch maar niet (te) plat. De geknepen stem van Ring zweeft daarbij ergens tussen Dave Gahan (Depeche Mode) en Thom Yorke (Radiohead). Een perfect product, zou je zeggen, en daarom is er op dit derde album ook weinig veranderd aan de formule. ‘III’ heeft misschien een nóg verder uitgebalanceerde opbouw, met aan het begin degelijke, wat vlakke nummers (‘Running’, ‘Finder’), halverwege een paar radiovriendelijke singles (‘Ghostmother’,‘Reminder’) en aan het eind het dramatische vuurwerk (‘Animal Trails’ en ‘Ethereal’). Je ziet al voor je hoe de zaal uit z’n dak gaat bij deze laatste nummers. Op Monkeytown, het label van Modeselektor, verscheen ook het nieuwe album van Robot Koch (alias Robert Koch) en dat wekt eigenlijk nauwelijks verwondering: geluidenpalet en productietechnieken van de twee acts sluiten naadloos op elkaar aan – luister maar eens naar opener ‘Curtains’! – maar dat was ook al zo op Kochs eerdere platen voor andere labels. ‘Hypermoment’ is een rijkere en meer gevarieerde plaat dan ‘III’ en dat komt vooral door de ruimte die Koch vrij maakt voor zijn gasten; de vocalen van de nog onbekende Stephen Henderson in ‘Dreams’ en die van folkzangeres Mree (Marie Hsaio) in ‘Separated’ blazen de steriele elektronica van Koch een beetje meer leven in. Ook ‘Eclips’ en afsluiter ‘Care’, beide met de dromerige, impressionistische pianoklanken van de Franse pianist Julien Marchal, zijn zeer geslaagd, waaruit blijkt dat een ‘perfecte’ plaat als ‘III’ ook zijn beperkingen kent.

tekst:
Maurice Dumont
beeld:
Moderat_III
geplaatst:
do 8 nov 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!