I Can Feel You Creep Into My Private Life

Dit is de eerste tUnE-yArDs voor jouw trouwe recensent, die wel even verrast was bij nummer zes waarop gezongen wordt over ‘I use my white woman’s voice to sing stories about travels with African men’. Ik zou zweren dat hier toch echt een donkere dame aan het zingen was, door die Nina Simone-achtige stem. tUnE-yArDs lijkt zich daar bewust van te zijn, want het nummer in kwestie, ‘Colonizer’, heeft een veelzeggende titel en gaat over culturele toe-eigening. Dat thema blijft over de hele plaat hangen, met haar flirts met soulvolle (dance-)pop en Afrobeat. Zo worden vragen opgeroepen als: waarom zou blanke Afrobeat vreemder zijn dan dito soul? Hoe ver kun je als genre-hoppende millennial gaan als je muziek uit alle hoeken van de wereld leent? Voor wie bang is dat dat een prekerige plaat oplevert: dat is zeker niet zo. Zeker de eerste helft bevat eenvoudigweg fijne pop (je zou bijna zeggen: lekkere), met een lading dwarse elementen die pas in tweede instantie opvallen. Daarna volgt eveneens overtuigend werk dat stemmiger is. Het feestje en daarna de kater, zoiets, met het verschil dat deze kater wél tof is.

tekst:
Maarten Buser
beeld:
Tune-Yards_I_Can_Feel_You_Cre
geplaatst:
do 18 jul 2019

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!