I Abused Animal

‘Een Beth Gibbons from hell‘, ‘Een sirene die lege olietankers van Shell tegen de woeste Schotse kust te pletter doet varen’. Het zijn maar enkele pogingen om de muzikante Heather Leigh Murray te omschrijven. Misschien zijn die overbodig. Palaveren over het feit dat ‘I Abused Animal’ het eerste solo-album van Murray is dat in een professionele studio werd opgenomen is dat wellicht ook. Een leuteren over haar samenwerkingen met onder andere Thurston Moore, Jandek en Peter Brötzmann is al helemaal een slag in het water. Het enige wat telt zijn haar tussen folk, noise en drone muziek meanderende songs. Die zijn op ‘I Abused Animal’ wel heel straf. Om ze te maken heeft de muzikante trouwens niet meer nodig dan haar stem en een steelgitaar. En stilte. Daar maakt ze uiterst efficiënt gebruik van in zowel het ravissante titelnummer als in ‘Passionate Reluctance’. Meer dan haar zangstem en de geluidloosheid van de ruimte waarin ze zich toen bevond heeft Murray immers niet van doen om van beiden beklijvende folknummers te maken. Ook het van een zachtjes tremeloënde gitaar voorziene ‘Quicksand’ klinkt verstild, maar tijdens het nijdige ‘All That Heaven Allows’ en het repetitieve ‘The Return’ gaat het er lawaaieriger aan toe. Zes nummers lang zingt deze Amerikaanse over misbruik, seksualiteit en allerlei fantasieën. En heel die tijd hangen wij aan haar lippen. Fantastische plaat.

tekst:
Koen Lauwers
beeld:
Heather_Leigh_I_Abused_Animal_LP
geplaatst:
zo 2 dec 2018

Nog meer nieuws krijgen over muziek en kunst?

Schrijf je in op de Gonzo (circus)-nieuwsbrief!